17 punten waar je op moet letten bij het maken van een nieuwe website
Laat je een nieuwe website maken? Dan zijn er verschillende zaken waar je op moet letten. Je wilt immers een prachtig eindresultaat en als het even kan niet voor de hoofdprijs. Bespaar geld en gedoe met webdesign bureau's en bekijk onze top 17 adviezen voor het lanceren van een (nieuwe) website. Onze checklist is geschikt voor MKB'ers, starters en grote bedrijven!
Ga direct naar de website laten maken waar op letten checklist voor een compleet overzicht.
1. Bepaal het doel van je website
Nog voordat je op zoek gaat naar een geschikte webbouwer, is het belangrijk om bij jezelf na te gaan wat jij precies met jouw website wilt bereiken. Wát wil je en voor wie is de website bedoeld? Een ondernemer die fietsen wil verkopen heeft namelijk andere behoeften wat functionaliteiten en design betreft, dan een amateurkok die zijn recepten wil delen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat jouw website goed op jouw wensen is afgestemd om jouw ultieme doel te realiseren.
2. Bepaal je budget
Voor veel bedrijven is het prijskaartje van het webdesign een dealbreaker. Bepaal daarom op voorhand hoeveel geld je wilt uitgeven aan het bouwen van je nieuwe website. Jouw wensen in combinatie met jouw budget bepalen of je uiteindelijk voor een standaard template of maatwerk gaat. En dat de prijzen voor websites sterk variëren, bewijst een simpel rondje Googlen. Zoek je in Google op ‘website laten maken’, dan schieten de prijzen werkelijk alle kanten op. De ene partij vraagt een schamele €199, andere webdesigners hebben een richtprijs van €500 of een bedrag boven de €2000. Door vooraf een budget vast te stellen, kun je waarschijnlijk een heleboel bureau's afschrijven wat jouw zoektocht een stuk makkelijker maakt.
Tijdvooreensite bouwt websites (met template) voor de vaste prijs van €649. Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag hier een gratis demoversie aan. Binnen 24 uur ontvang jij een werkend voorbeeld van jouw gloednieuwe site.
3. Kies voor een makkelijk CMS
Als je een nieuwe website laat maken is het wel zo handig dat je zelf de inhoud kunt beheren. Vraag aan je websitebouwer welk CMS ze gebruiken en of je een demonstratie van het CMS kan krijgen. Er zijn honderden content management systemen op de markt om je website mee te beheren die allemaal van elkaar verschillen. De meest gebruikte beheersystemen zijn Wordpress, Drupal en Joomla. Wellicht heb je en voorkeur voor een bepaald CMS. Zo niet, dan is het raadzaam om te kijken of de functionaliteiten (denk aan formulieren, SEO-opties) van het CMS aansluiten bij jouw behoeften en of het systeem een beetje intuïtief in elkaar zit. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen een open source en een closed source CMS. Welke je kiest, heeft grote invloed op het dagelijkse beheer van je site. In dit artikel gaan we uitgebreid in op de verschillen tussen deze twee type content management systemen.
Niet onbelangrijk: vergeet niet naar de kosten van het CMS te vragen en verzeker je ervan dat de websitebouwer het CMS regelmatig updatet zodat het veilig en betrouwbaar blijft.
4. Kies een webdesignbureau dat bij jou past
Waar moet je nog meer op letten bij het maken van een website? Een belangrijk punt is de keuze voor een webdesignbureau. Dat is nog niet zo eenvoudig, want de keuze is reuze! In onze stad Haarlem zijn er al 15+ bedrijven die gespecialiseerd zijn in webdevelopment. Het ene bureau is zeker de ander niet. Zo kunnen er grote verschillen zijn in ervaring, omvang en specialisaties. Heb je zelf een groot bedrijf? Dan kan het handig zijn om jouw website ook door een groot webbureau te laten maken. De grote jongens zijn gewend om met grote bedrijven (met een dik eisenpakket) te werken. Daarbij hebben zij vaak meerdere specialisaties in huis waar je gebruik van kunt maken. Denk aan online marketing, social media adverteren en content marketing. Hecht je waarde aan korte lijntjes en wil je graag even snel binnenwandelen voor een kop koffie? Dan past een kleinschalig (lokaal) webbureau waarschijnlijk een stuk beter bij jou.
Vraag vooral rond in je omgeving of iemand een goede websitebouwer kent en ga zelf op onderzoek uit. Je hoeft echt geen detective uit te hangen, een uurtje Googlen is voldoende. Met een short-list in handen ben je klaar voor de volgende stappen naar jouw droomwebsite.
5. Zoek reviews over je webbouwer
Laat je een nieuwe website bouwen door een professioneel bureau? Zoek dan naar reviews over de webbouwer op Google of Facebook. Hoe meer reviews, hoe beter en geloofwaardiger. Behalve reviews kun je ook afgaan op je eigen ervaring. Verloopt de communicatie in het voortraject goed? Wordt er naar je wensen geluisterd en denkt de bouwer mee in oplossingen?
6. Check de eigen website en het portfolio
Uit de website van de webdesigner zelf en hun portfolio kun je aardig wat informatie halen. Deze websites zeggen iets over hun manier van werken en hoe jouw website eruit kan komen te zien. Bevalt hun stijl? Zijn de gemaakte websites goed vindbaar? Bekijk ook de website van de webbouwer of deze je aanspreekt en jou een betrouwbaar gevoel geeft.
7. Vraag om een heldere prijsopgaaf
Eén van de grootste valkuilen waar opdrachtgevers in vallen is onduidelijkheid omtrent de offerte. Behalve de prijs voor het bouwen komen er altijd kosten bij voor bijvoorbeeld service of onderhoud, domein en hosting. Bespreek met het webdesign bureau vooraf duidelijk hoe deze kosten zijn opgebouwd, wanneer en hoe je deze kunt voldoen en vraag om heldere afspraken op papier. Maak ook afspraken over de ruimte die je hebt om nog te heen- en weren. Zo loop je achteraf niet tegen verrassingen aan.
8. Laat je website zoekmachinevriendelijk bouwen
Je wilt graag dat je nieuwe website straks goed vindbaar is in Google. Vraag je websitebureau in hoeverre de website zoekmachinevriendelijk gebouwd wordt en welke mogelijkheden je in het CMS hebt om SEO te beheren. Let op: veel bureau’s beloven je een hoge positie in Google, maar vertellen er nooit bij dat je hier hard voor moet werken. Een website die in één keer op de eerste plaats in Google pronkt, bestaat niet.
Extra tip: let bij het kiezen van een webbouwer ook op hun eigen vindbaarheid. Moet je uren door Google struinen om hen te vinden of popt het bedrijf direct op na een simpele zoekopdracht? Een goede webbouwer heeft namelijk ook z'n eigen SEO dik voor elkaar.
9. Bedenk hoe belangrijk support voor je is
Sommige websitebureaus bieden websitepakketten voor een prikkie. Besef goed dat de support voor dit soort pakketten vaak minimaal is. In veel gevallen is er zelfs geen live contact mogelijk en moet je je zien te redden met veelgestelde vragen of een demootje. Wil je snel hulp of antwoorden op je vragen, kies dan voor een websitebureau waar de klantenservice goed op orde is.
10. Laat je teksten schrijven door een professional
Goede teksten schrijven is lastig en kost je veel tijd. Schakel daarom een professionele tekstschrijver in. Een goede SEO copywriter schrijft aantrekkelijke copy die de doelgroep aanspreekt en aanzet tot actie. Bovendien zorgen SEO-teksten ervoor dat je website goed gevonden wordt in Google. Mocht je toch zelf gaan schrijven, zorg dan voor unieke content. Kopieer nooit teksten of afbeeldingen van andere websites. Naast mogelijke copyrightissues met de auteur heeft Google dit plagiaat snel door en straft je ervoor af.
11. Zorg voor goed beeldmateriaal
Je website wordt een stuk aantrekkelijker wanneer hij verrijkt is met mooi en relevant beeldmateriaal. Door afbeeldingen te gebruiken die de doelgroep aanspreken neemt de conversie van je website toe. Denk ook aan video’s om je product of dienst uit te leggen en tabellen of grafieken om tekst te ondersteunen. Gebruik van zogenaamde 'rich content' draagt bovendien bij aan de vindbaarheid van je website in Google. In dit blogartikel over foto's lees je hoe je aan (gratis en rechtenvrij) beeldmateriaal voor je website komt.
12. Installeer Google Analytics
Ook al doe je er in het begin weinig mee, zorg dat je vanaf het eerste moment begint met het bijhouden van statistieken. Het beste programma om het gedrag van bezoekers en het succes van je website te meten is Google Analytics. Vraag aan je websitebouwer om de code te installeren zodat je kunt beginnen met meten.
13. Laat een SSL-certificaat installeren
Veiligheid op het internet wordt steeds belangrijker. Zorg daarom dat je website over https:// loopt. Drie goede redenen om een SSL-certificaat te laten installeren:
- Veiligheid: SSL zorgt voor een versleutelde verbinding tussen bezoeker en server. Er kan dus geen informatie onderschept worden.
- Vindbaarheid: Google gaat websites met een SSL-certificaat boven websites plaatsen die dit niet hebben. Meer bezoekers dus!
- Conversie: Een browser toont een SSL als een groen slotje in de adresbalk. Dit zorgt voor vertrouwen bij de bezoeker, wat conversieverhogend werkt.
14. Zorg voor een back-up van je oude website
Heb je al een website en laat je een nieuwe website bouwen? Zorg dan dat je een back-up hebt van je oude website. Een back-up is vooral zinvol als vangnet wanneer er iets misgaat. Bovendien kan je zo de URL-structuur van je oude website nog eens bekijken.
15. Maak redirects van de oude naar je nieuwe website
Laat je een oude website achter die goed scoorde in Google? Zorg dan dat je de SEO-waarde van de oude website meeneemt. Waardevolle pagina's van je oude website kun je naar je nieuwe website doorsturen middels een 301-redirect. Een verhuizing van naar een nieuwe website moet gepaard gaan met een goed 301-stappenplan. Laat bij twijfel een expert meekijken zodat je je positie in Google niet zomaar verliest.
16. Pas je Adwordscampagne aan
Maakte je met je oude website gebruik van Google Adwords en verandert de URL-structuur? Vergeet dan niet om de bestemming-URL's van je advertenties aan te passen. Zo voorkom je dat je campagne spaak loopt.
17. Zeg je oude hostingprovider op
Wanneer je domein en de hosting verhuizen naar een nieuwe partij is het belangrijk dat de oude diensten (domein, hosting & e-mail) worden opgezegd. Bij de meeste providers gaat dit automatisch, maar er zijn bedrijven die een schriftelijke opzegging wensen te ontvangen. Verzeker ervan dat jij de eigenaar bent van het nieuwe domein. Niet alle registrators zetten het gekozen domein op jouw naam. Hierdoor kan het domein gevaar kan lopen bij een eventueel geschil of faillissement van de provider.
Checklist voor het laten maken van een website
- Bepaal het doel van je website
- Bepaal je budget
- Kies voor een makkelijk CMS
- Kies een webdesignbureau dat bij jou past
- Zoek reviews over je webbouwer
- Check de eigen website en het portfolio
- Vraag om een heldere prijsopgaaf
- Laat je website zoekmachinevriendelijk bouwen
- Bedenk hoe belangrijk support voor je is
- Laat je teksten schrijven door een professional
- Zorg voor goed beeldmateriaal
- Installer Google Analytics
- Laat een SSL-certificaat installeren
- Zorg voor een back-up van je oude website
- Maak redirects van de oude naar je nieuwe website
- Pas je Adwordscampagne aan
- Zeg je oude hostingprovider op
Meer weten?
Ben je van plan om een nieuwe website te laten bouwen of zoek je een second opinion? Bel of mail ons. We geven je graag vrijblijvend advies over je oude of nieuwe website.