8 veelgemaakte fouten bij het maken van een coach website
Bij Tijdvooreensite bouwen we website voor het MKB. Eén groep in het bijzonder lijkt de weg naar ons websitepakket wel heel goed te vinden; coaches. Als coach ben je expert op het gebied van health, lifestyle, leiderschap of ken je alle spelregels van beleggen op je duimpje. Zaken als user friendly webdesign of CRO zijn wellicht niet jouw cup of tea. In dit blog bespreken we daarom de 8 veelgemaakte fouten op coach websites. Zo weet je straks precies waar een goede website aan voldoet met meer cliënten als resultaat.
8 veelgemaakte fouten op een rij:
- Onoverzichtelijke navigatie
- Contactgegevens verstoppen
- Huis- en/of schrijfstijl slaat de plank mis
- Niet transparant zijn over de coachmethodieken
- Te weinig informatie over jezelf als coach
- Geen social proof
- Keuzes, keuzes en nog meer keuzes
- Geen aandacht voor SEO
Onoverzichtelijke navigatie
Als je een website bezoekt, is uren zoeken naar de gewenste informatie een echte no-go. Zorg daarom dat het navigeren tussen verschillende pagina’s op jouw website een gesmeerd proces is. De vuistregel is dat bezoekers maximaal 3 clicks verwijderd mogen zijn van hun doel. Hoe meer webpagina’s je hebt, hoe lastiger dit wordt. Een website met alleen een over mij pagina en contactpagina is lekker overzichtelijk. Maar hoe houd je de boel netjes geordend als je wél veel pagina’s hebt? Tijdvooreensite geeft een paar tips:
- Gebruik niet meer dan 8 hoofdmenu-items op je coach website
- Zorg voor korte, duidelijke menukoppen
- Maak slim gebruik van eventuele sub-menukopjes
- Overspoel je bezoekers op de homepage niet met te veel opties
- Post je blogartikelen? Maak categorieën aan zodat men snel informatie kan filteren
In dit blog staan nog meer hands-on tips voor een goede websitestructuur.
Contactgegevens verstoppen
Wil je dat mensen contact met je opnemen voor een intakegesprek? Verstop jouw contactgegevens dan niet, maar plaats deze op logische plaatsen op je website. Maak een eenvoudige contactpagina waarop men zaken als telefoonnummer, adres en mailadres kan vinden. Voor extra gemak maak je gebruik van een formulier. Het is tevens gebruikelijk om je contactgegevens in de footer van je coaching website te zetten. Zo ziet men snel, op welke pagina dan ook, in welke plaats(en) jij werkzaam bent. Dit is belangrijke informatie omdat een coach in de buurt meestal de voorkeur heeft.
Huis- en/of schrijfstijl slaat de plank mis
Als coach kun je nu eenmaal niet voor iedereen iets betekenen. Dit geldt voor alle soorten coaches; of je nu teamcoach bent of budgetcoach. Houd daarom in jouw teksten en beeldmateriaal rekening met het feit dat je niet iedereen kunt aanspreken. Durf keuzes te maken en kies een doelgroep. Richt jij je op hoogopgeleide, jonge vrouwen die dromen van een killerbody? Dan werken informele teksten met een girly karakter wellicht beter dan een schrijfstijl die je ook op websites van scheidingscoaches kunt tegenkomen. Kortom: laat jouw huis- en schrijfstijl aansluiten op jouw doelgroep om hen te prikkelen.
Niet transparant zijn over de coachmethodieken
De methoden die coaches inzetten lopen uiteen. De een hanteert steevast Acceptance and Commitment therapy (ACT) om obstakels in het leven te leren accepteren, terwijl de ander meer mindfulness-technieken gebruikt. Wie is zoekende is naar een life coach of vitaliteitscoach kan aan de hand van de gehanteerde coachmethodieken bepalen of een coach wel of juist niet bij hen past. Het is dan ook raadzaam om jouw methoden en aanpak helder te communiceren. Hoe concreter de invulling van jouw coachingstrajecten, hoe groter de kans is dat iemand zich bij jou aanmeldt.
Te weinig informatie over jezelf als coach
Als coach help jij mensen hun doelstellingen en dromen om te zetten in resultaten. JIJ bent het product. Dit betekent dat je jezelf in the picture moet zetten. Potentiële cliënten willen weten wie zij straks voor zich hebben. Wat voor persoon hen helpt bij hun financiële problemen of burn-out? Heb jij als coach wel de juiste papieren en know-how om hen te helpen? Enfin; een uitgebreide over mij pagina is zeker geen overbodige luxe. Noodzakelijk zelfs.
Het beroep coach is niet beschermd. Ben jij aangesloten bij NOBCO of beschik jij over een ICF-keurmerk? Toon deze keurmerken dan op jouw website. Zo laat jij zien dat jij een professional bent met relevante diploma’s.
Neem bezoekers mee in de reis die jij hebt afgelegd tot deze job, wat je tot nu bereikt hebt met coaching of vertel iets wat kenmerkend is voor jou als persoon. Is het verzamelen van actiefiguren jouw lust en je leven? Heeft jouw kat al vele schoonheidsprijzen gewonnen of reis je graag de wereld rond? Vertel het! Je complete levensverhaal neerpennen is echt niet nodig (het moet wel een beetje professioneel blijven), maar wat extra persoonlijke informatie helpt om likeability en vertrouwen te kweken. Tot slot is het raadzaam om niet alleen over jezelf te vertellen, maar laat jezelf ook zien! Kies voor professionele foto’s of presenteer jezelf in een video.
Geen social proof
Met testimonials of reviews laat je zien hoe jij andere mensen naar tevredenheid hebt geholpen. Deze vorm van social proof geeft potentiële cliënten de bevestiging dat jij een betrouwbare coach bent die goede resultaten boekt. Social proof wordt gebruikt om vertrouwen te winnen en mensen sneller in de gewilde conversiefunnel te duwen. Plaats testimonials op verschillende plaatsen op je website om bezoekers over de streep te trekken. Goede plekken voor testimonials zijn de homepage, een salespagina of maak een aparte referentiepagina aan.
Tip: neem zelf het initiatief en vraag cliënten om een testimonial na een traject of korte cursus. Dit kan per mail of via jouw Google Mijn Bedrijf pagina. In dit artikel staat meer informatie over het verzamelen van klantenreviews.
Keuzes, keuzes en nog meer keuzes
We zien het vaak: websites waar je direct vijf carrousels voorgeschoteld krijgt. Elke slider spreekt een andere doelgroep aan en heeft weer iets anders te bieden. Fijn toch, zoveel keuze? Niet dus. Het tegenovergestelde is waar: de conversieratio is een stuk hoger als men een beperkte keuze heeft. Het beroemde onderzoek The Jam Experiment van Sheena Iyengar en Mark Lepper toont dit maar wat mooi aan. Hun kraampje met ruim 24 soorten jam trok veel bezoekers. Slechts 3% kocht een potje. Het kraampje met een beperkt aanbod van zes soorten jam had minder bekijks, maar had een conversiepercentage van 30%. Dat is maar liefst tien keer zoveel!
Voorkom dus keuzestress bij jouw bezoekers. Beperkt het aantal sliders en call-to-actions. Wees kritisch in het aantal verschillende handelingen dat men op een pagina kan doen. Moeten de links naar jouw blogartikelen en 20 verschillende coachingstrajecten echt op de homepage, of kunnen deze ook ergens anders? Je zult zien dat het bieden van minder keuzes resulteert in meer conversies!
Geen aandacht voor SEO
Je wilt natuurlijk dat jouw coaching website veel bekijks trekt. Goed vindbaar zijn in zoekmachines is hiervoor essentieel. De meeste zoektochten naar een mental coach, relatiecoach of health coach beginnen namelijk op Google. Door zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen, zorg je ervoor dat jouw website een hogere positie verwerft. Door te bloggen, pagina’s naar elkaar te laten verwijzen (intern linken) en het schrijven van relevante content voor jouw coaching diensten kom je al een heel eind. Meer SEO-tips? In dit artikel staan 10 tips om jouw website beter vindbaar te maken.
Hulp nodig bij het schrijven van SEO-proof teksten? Tijdvooreensite heeft een eigen SEO-copywriter in huis die jou hierbij kan helpen.
Alle tips op een rij:
- Maak van navigeren een gesmeerd proces
- Zet contactgegevens prominent in beeld
- Pas je huisstijl en schrijfstijl aan op je doelgroep
- Wees helder over jouw coachmethodieken
- Presenteer jezelf als expert
- Plaats testimonials op je website
- Vermijd keuzestress met heldere CTA’s en beperkte keuzemogelijkheden
- Houd rekening met zoekmachines (SEO)
Een all-in websitepakket voor coaches
Tijdvooreensite biedt een compleet websitepakket voor de vaste prijs van €649. Dit pakket bevat alle functionaliteiten die je nodig heb. Extra betalen voor meer webpagina’s, een blogmodule of een formulier? Daar doen wij niet aan. Al onze websites voor coaches bevatten dezelfde modules. Je bepaalt helemaal zelf welke jij of niet gebruikt! Al vele businesscoaches, relatie- en wandelcoaches hebben met ons websitepakket een moderne, zakelijke website gemaakt. Benieuwd wat Tijdvooreensite voor jou kan betekenen? Vraag vrijblijvend een gratis demo aan. Je ontvangt binnen enkele werkdagen een sneak-preview van jouw nieuwe website. Geheel in jouw huisstijl.
Meer weten over het websitepakket Ontvang een gratis demo
Terug naar overzicht