9 fabels en feiten over SEO
Zoekmachineoptimalisatie is een hot topic. Deze tak van sport is altijd in beweging en er hangt een zekere mysterieuze wolk rondom het scoren in Google. Er zijn ruim 200 ranking factoren bekend, maar de zoekmachinegigant is niet 100% transparant over de specifieke SEO-factoren binnen hun algoritme. Niet vreemd dus dat er flink op los gespeculeerd wordt. Zowel door SEO-experts als door marketeers en amateurs in het vak. Tijdvooreensite neemt de belangrijkste fabels en feiten over SEO met je door. Zo weet jij straks wat je vooral wél en niet moet doen om je online vindbaarheid op te krikken.
Fabel: Hoe meer backlinks, hoe beter
Links die afkomstig zijn van andere websites en die naar jouw website verwijzen, worden ook wel backlinks genoemd. Het aantal backlinks geeft aan hoe populair een website is en hoe waardevol de content is die er op staat. Backlinks kun je daarom goed vergelijken met een ‘stem’ of ‘aanbeveling’. De aanbevelingen dragen bij aan het verhogen van je autoriteit, wat weer kan zorgen voor een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google.
Zijn 100 backlinks nu per definitie beter dan 10 stuks? Het antwoord is nee. Bij backlinks draait het vooral om de kwaliteit en niet zozeer om de kwantiteit. Eén relevante link van een toonaangevende website binnen jouw vakgebied is meer waard dan een link van een website met een lage waarde. Als restaurant hecht je immers ook meer waarde aan een Michelinster dan 10 positieve reviews van foodbloggers. Richt de verwijzende website zich ook nog op een totaal ander onderwerp? Dan zal de irrelevante link niet veel uithalen.
Kortom: relevantie én de domeinautoriteit van de linkende website wegen zwaarder dan het aantal links die je hebt vergaard.
Fabel: Oude domeinen scoren altijd hoger
Goed nieuws voor iedereen die een website wil opzetten: een oud domein scoort niet per definitie beter in Google dan een nieuw domein. Wél heeft de domeinleeftijd een indirecte invloed op de ranking van een website. Hoe zit dat? Hoe langer een domein bestaat, hoe meer interessante content, backlinks en reviews deze over het algemeen heeft. In de loop van de jaren is gewerkt aan het opbouwen van autoriteit en een ‘innige’ vriendschap met Google. Een piepjong domein moet deze autoriteit vanaf 0 opbouwen en zich als het ware bewijzen bij Google.
Fabel: De Meta titel en omschrijving zijn niet meer belangrijk
Doe je een zoekopdracht in Google, dan krijg je resultaten voorgeschoteld die allen voorzien zijn van een titel en een omschrijving. Deze tekstjes worden kortweg meta’s genoemd. In deze meta’s maak je duidelijk welke informatie men op deze pagina kan vinden. Hieronder staat een voorbeeld van de meta's van Tijdvooreensite:
In 2009 kondigde Google aan dat meta descriptions en meta keywords niet meetellen in de ranking. Toch is het invullen van je meta omschrijvingen zinvol. Is het voorproefje van jouw webpagina in de zoekresultaten verleidelijk geschreven? Dan zullen meer mensen hierop klikken, met een hogere click-through-rate (CTR) tot gevolg. Voor Google is een hoge CTR het signaal dat jouw pagina goed bij de zoekopdracht aansluit. Dit wordt dan uiteindelijk beloond met een hogere positie in de organische zoekresultaten. Onderschat de kracht van een kick-ass meta description dus niet!
Tip: in dit artikel lees je hoe je een verleidelijke meta omschrijving maakt.
Fabel: Externe links zijn slecht voor SEO
‘’Externe links in je content zijn slecht voor SEO’’. Dit is fabeltje van jewelste, maar komt niet zomaar uit de lucht vallen. Men dacht dat door het toevoegen van verwijzingen naar andere websites, je een deel van je SEO-waarde weggeeft. Het weglekken van o zo waardevolle link juice, zoals dat zo mooi heet, was voor veel mensen een reden om geen externe links te gebruiken. Zoekmachines daarentegen weten externe links juist te waarderen. Je laat immers zien dat je het beste voorhebt met jouw bezoekers en niet te beroerd bent hen te helpen aan meer nuttige informatie. Verwijzen naar andere, relevante bronnen strookt helemaal met het zogeheten E-A-T principe van Google. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Inmiddels heeft de zoekmachinegigant E-A-T geupdated met een extra 'E' voor Experience. We moeten dus nu eigenlijk spreken van het E-E-A-T principe. Deze vier pijlers worden gebruikt om de kwaliteit van een pagina te voordelen. Meer weten over Google E-E-A-T en hoe je deze zelf kunt verbeteren? Check dan dit artikel van Frankwatching (see what we did there?).
Fabel: Gekochte domeinen redirecten geeft een SEO-boost
Er gaat een gerucht rond dat het inkopen en redirecten van domeinnamen jouw eigen website een SEO-boost geeft. Een voorbeeld: je koopt de domeinen vakanties-frankrijk.nl en backpackenazie.nl en redirect deze naar je ‘echte’ website kappers-haarlem. De kapperswebsite scoort nu niet ineens op zoektermen omtrent vakanties in la douce France of backpacken.
Hoe zit het met domeinnamen die wél veel op elkaar lijken? Indien je een domeinnaam koopt welke nog geen waarde of historie heeft opgebouwd, zul je geen SEO-boost ervaren. Redirect je een ‘schoon’ domein naar je hoofddomein, dan draagt dit niet bij aan een betere vindbaarheid voor je hoofdwebsite. Heeft de gekochte website wél online autoriteit opgebouwd? Dan kunnen de backlinks linkwaarde doorgeven naar jouw hoofddomein. In dit geval kan wel een SEO-voordeel worden behaald.
Een domeinnaam redirecten kan interessant zijn indien je jouw concurrenten een hak wil zetten. Een door jou gekocht domein kan immers niet meer gebruikt worden door concurrentie.
Fabel: duplicate content kan een penalty veroorzaken
Een zeer hardnekkig fabeltje. Duplicate content, ofwel exact dezelfde inhoud op meerdere webpagina’s, is voor Google geen reden om jou te straffen met een zogeheten penalty (lagere ranking). Dit zou namelijk betekenen dat je als verkoper nooit de standaardteksten van de leverancier mag gebruiken. Of dat je als theater steeds in de pen moet klimmen om de promotietekst van de producent te herschrijven. Nee, gelukkig is externe duplicate content op zichzelf niet slecht voor je SEO mits het een onschuldig karakter heeft.
De nadruk op ‘onschuldig’ is hier heel belangrijk. Plagiaat plegen kan nadelige gevolgen hebben. Bovendien kun je het aardig aan de stok krijgen met de auteur van de originele tekst. Bij letterdieverij kan men een verzoek van verwijdering indienen bij Google.
Over het algemeen hoef je je niet druk te maken als er stukken tekst gelijk zijn op jouw website. Ook niet indien meerdere webpagina’s op je eigen website dubbele inhoud bevatten. In dit geval spreken we van interne duplicate content.
Hoe zit de vork dan wél in de steel? Indien je twee of meer pagina’s hebt met dezelfde content, moet Google kiezen welke pagina als eerste getoond wordt in de zoekresultaten. Vaak geeft Google de voorkeur aan de oorspronkelijke pagina, maar de ‘duplicate’ wil ook nog wel eens hoger geplaatst worden. Het kan dus zomaar gebeuren dat de pagina die jouw voorkeur heeft, een lagere positie in de zoekmachine krijgt. Dit is typisch een gevalletje van (onbewuste) keyword kannibalisatie. Dat klinkt misschien nogal wreed, maar dat is SEO-jargon voor de situatie waarin meerdere pagina’s binnen één website zich focussen dezelfde zoekterm. Keyword kannibalisatie is op zichzelf niet slecht voor je website, maar het resulteert wel in een situatie die niet optimaal is.
Feit: Social media heeft invloed op SEO
Ben je van plan om likes te kopen om zo een betere plek in Google te veroveren? Bespaar jezelf de moeite, want het haalt SEO-technisch gezien niets uit. Social media heeft namelijk géén directe invloed op SEO. Dit wil zeggen dat het aantal volgers, likes en shares op zichzelf niet leidt tot een betere ranking. Toch zijn social media en zoekmachineoptimalisatie nauw met elkaar verbonden. Met social media kun je namelijk meer verkeer (referral traffic) naar je website leiden, de gemiddelde sessieduur van pagina's beïnvloeden (bijvoorbeeld door het hoge aantal shares te tonen) én linkbuilden. Allemaal gewichtige SEO-factoren. Het is dan ook zeker nuttig om social media zoals Facebook of Instagram voor je bedrijf in te zetten.
Feit: Video en afbeeldingen bieden meerwaarde voor SEO
Zoekmachines hebben allang niet meer alleen oog voor de teksten op een website. Binnen SEO spelen ook andere content-elementen, zoals afbeeldingen en video’s, een grote rol. Met hier en daar een foto leest een lange tekst namelijk een stuk prettiger weg. Daarbij kunnen video’s en afbeeldingen ook nog eens informatief zijn en de tekst hierin ondersteunen. Zogeheten Rich Content wordt enorm gewaardeerd door je websitebezoekers én Google. Door het toevoegen van beschrijvende titels en onderschriften (met relevante zoektermen) help je zoekmachines jouw content nog beter te begrijpen.
Feit: Keyword stuffing is not done
Een tekst volproppen met een zoekterm waar je dolgraag op wilt scoren werkt allang niet meer. Dit fenomeen dat keyword stuffing heet, werd vroeger veelvuldig gedaan om zoekmachines om de tuin te leiden. Het trucje zorgde voor vreemde en totaal onleesbare teksten die wij nu als spam zouden beoordelen.
Een voorbeeld:
Met ruim 20 jaar ervaring zijn wij de beste loodgieter in Amersfoort. Als loodgieter in Amersfoort kun je ons 24/7 bereiken. Heb jij met spoed een loodgieter in Amersfoort nodig? Bel ons dan direct. Wij zorgen dat er snel een goede loodgieter bij jou op de stoep in Amersfoort staat.
Zoals je kunt zien is de bovenstaande (korte) tekst volgepropt met de belangrijkste zoekterm. Hierdoor leest de tekst niet bepaald prettig. Het is duidelijk voor wie de tekst geschreven is; niet voor mensen in elk geval!
Houd de tekst altijd prettig leesbaar en natuurlijk. Je hebt immers niks aan een goede vindbaarheid als bezoekers direct wegklikken omdat jouw spammy tekst hen afschrikt. Tevens kan keyword stuffing ook nadelig uitpakken voor je ranking. Google keurt het overmatig gebruik van zoekwoorden sterk af indien dit toegepast wordt om de positie in de zoekmachine te manipuleren. Twijfel je of een zoekwoord te vaak voorkomt in jouw tekst? Op het internet zijn diverse zoekwoorddichtheid tools te vinden waarmee je dit eenvoudig kunt checken. De SEO-plugin Yoast voor WordPress geeft automatisch aan of de keyword density in orde is of niet.