Drie essentiële call to action tips
In een eerder artikel is het belang van de call to action als aantrekkelijke lokroep al aangestipt. Daarin staat te lezen hoe je een call to action kunt inzetten om meer leads te genereren met je blog. Maar weet je dat het succes van je website kan vallen of staan met de manier waarop je calls to action plaatst? Ze verdienen je volle aandacht! Tenminste, als je jouw bedrijfswebsite serieus neemt. Wij richten vandaag onze schijnwerper op de call to action en geven je handvatten om zelf ijzersterke knoppen te creëren.
Het belang van een goede call to action knop
Als jij je afvraagt wat er nu precies zo belangrijk is aan die knop, dan kan deze stelling je hopelijk overtuigen:
Een goede call to action is het verschil tussen blijven en vertrekken.
Of zoals call to action goeroe Michael Aagaard zegt: the tipping point between bounce and conversion.
Bounce: de bezoeker verlaat je site. Conversion: je hebt de bezoeker zo ver dat hij overgaat tot actie: hij downloadt dat gratis e-book, schrijft zich in voor je nieuwsbrief, klikt door naar een belangrijke pagina of - en dan wordt het pas écht leuk - koopt je product.
Ben je overtuigd? Lees dan verder zodat je snel aan de slag kunt.
Het is helemaal geen slecht idee om calls to action royaal over je website te strooien. Je kunt ze overal plaatsen waar je de bezoeker tot actie wilt verleiden. De kans is groot dat je conversie erdoor toeneemt. Wil je er meteen mee in de weer? Sta dan in elk geval stil bij deze drie dingen:
- waar je ze neerzet (plaatsing),
- hoe ze er uit zien (ontwerp) en
- wat je er op zet (tekst).
Dat lichten we toe:
1. Waar je ze plaatst
Bezoekers beginnen meestal linksboven met lezen, vervolgens werpen ze twee keer horizontaal een blik op de pagina en scrollen dan verticaal naar beneden. Goede plekken voor een call to action zijn daarom: de header, het einde van elke pagina en het midden van de pagina.
2. Hoe ze er uit zien
Een call to action moet opvallen. Als hij té keurig meedoet in het design van je site valt hij misschien weg. Zorg voor een geschikte kleur en vorm. Het hoeft absoluut geen schreeuwerige knop zijn maar hij moet wel om aandacht vragen.
3. Wat je er op zet
De tekst die je gebruikt op een call to action knop is minstens net zo belangrijk als de plek en het ontwerp. Een minimale tekstwijziging kan een enorm effect hebben op de beslissing die je bezoeker neemt en dus op je conversie. Dat zit hem in de boodschap die je overbrengt.
Klik hieronder eens op de knop die jou het meest aanspreekt:
Het komt natuurlijk neer op hetzelfde: onze geweldige demo ;). Het belangrijke verschil tussen de knoppen is dat de eerste knop het accent legt op wat je krijgt, terwijl de tweede knop het accent legt op wat je moet doen. En zeg eerlijk, liever doe je zo min mogelijk moeite. Toch?
Denk bij je keuze voor de tekst ook hier over na: op knoppen drukken is spannend! Helemaal als je niet precies weet wat je krijgt. Het kan een leuk soort spanning zijn die nieuwsgierig maakt maar ook een spanning die alarmbellen doet afgaan. Zorg dat de knop duidelijk is en niet het idee geeft dat de bezoeker risico’s loopt, bijvoorbeeld het risico om meteen ergens aan vast te zitten: jakkes.
Klinkt allemaal best logisch toch? Een sterke call to action is dus:
- slim gepositioneerd,
- goed gevormd en
- doordacht beschreven.
Ze is het verschil tussen blijven en vertrekken, the tipping point between bounce and conversion. Wacht niet langer en ga aan de slag!
Toe aan een site met call to action knoppen die goed opvallen en tóch mooi in het design passen?
Ja! Ik ontvang graag die gratis demo met goeie knoppen.
Terug naar overzicht