Direct hoog in Google met zoekmachine adverteren
Voor wie zo snel zoveel mogelijk websitebezoekers wil binnenhalen, is adverteren in zoekmachines (SEA) wellicht dé oplossing. Met gerichte advertenties in zoekmachines als Google kun je op korte termijn veel verkeer realiseren, óók als jouw website net live staat of niet goed vindbaar is. Tijdvooreensite neemt graag alle ins en outs met je door.
Wat is zoekmachine adverteren precies?
Als onderneming kun je adverteren in tijdschriften, op televisie en op andere websites, maar ook in zoekmachines als Google. Met zoekmachine adverteren, ook wel bekend als SEA (Search Engine Advertising), koop je advertentieruimte in boven of onder de ‘gewone’ gratis zoekresultaten. Op afbeelding 1 kun je de plekken van de advertenties ofwel gesponsorde zoekresultaten bekijken.
Adverteren in zoekmachines werkt niet exact hetzelfde als adverteren in een mooi magazine. Bij SEA worden de advertenties pas getoond als deze goed aansluiten bij de ingetypte zoekopdracht. Dit is meteen één van de voordelen van zoekmachine adverteren, waar we later in dit artikel dieper op in zullen gaan. Zoekmachine adverteren is echt een vak apart. Het vergt veel inzicht, een juiste aanpak en tijd. Wil je aan de slag met zoekmachine advertenties, dan raden wij je zeker aan dit uit te besteden. Bij Tijdvooreensite zijn we hier niet in gespecialiseerd, maar we kunnen je wel doorverwijzen naar zeer ervaren SEA-goeroes die voor jou campagnes kunnen opzetten en beheren.
Verwijs mij door naar een SEA-specialist
Nu al lichte kortsluiting door de termen SEA en SEO die haast als twee druppels op elkaar lijken? Geen paniek. Verderop in dit blog lees je het verschil tussen deze termen.
De voordelen van zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren is booming business. En dat is niet voor niets. Door middel van dergelijke advertenties kun je snel resultaat boeken. Waarom kiezen zoveel bedrijven voor deze vorm van online marketing? We nemen de belangrijkste voordelen van adverteren in Google onder de loep.
Prominent zichtbaar in Google
Je kunt bovenaan (of onderaan op de eerste pagina) in de Google zoekresultaten getoond worden op een zoekwoord, zonder dat je met deze term op een hoge positie staat in de gratis ‘organische’ zoekresultaten. Zo’n prominent plekje levert over het algemeen meer bezoekers op. Dit extra verkeer kan jou meer aanvragen en bestellingen opleveren die geld in het laatje brengen. Ook als niemand op je advertentie klikt, is de golden spot in zoekmachines waardevol. De zichtbaarheid van de ad kan namelijk jouw naamsbekendheid flink opkrikken.
Controle over de kosten
Advertentieplatformen hanteren verschillende biedstrategieën die elk aansluiten bij een specifiek doel. Wil je je als bedrijf richten op conversies (meer aanvragen, bestellingen etc.)? Dan kun je er voor kiezen om pas te betalen indien iemand op jouw advertentie klikt en je website bezoekt. Wel zo kosteneffectief. Naast betalen per klik kun je kiezen voor de biedmethode kosten per duizend zichtbare vertoningen. Dit is relevant als meer naamsbekendheid van jouw bedrijf het belangrijkste doel is. Voor 100% controle over de kosten kun je dagbudgetten instellen welke op elk moment gewijzigd kunnen worden.
Goed om te weten: zowel kleine ondernemers als multinationals kunnen adverteren in Google. Bij de advertentierangschikking kijkt Google namelijk niet alleen naar jouw biedingen, maar ook naar andere factoren zoals de kwaliteit van de advertentie, landingspagina en de context van de zoekopdracht. Ook met een gering budget heb je dus kans op een toppositie!
Doelgericht adverteren
Wat ons betreft wel één van de allergrootste voordelen van SEA is dat je potentiële klanten bereikt die actief op zoek zijn naar jouw dienst of product. Dit maakt dat bezoekers die via een advertentie binnenkomen al écht in jouw dienst/product geïnteresseerd zijn waardoor de kans op een conversie hoger ligt. Bij Tijdvooreensite zouden we kunnen adverteren op zoektermen als ‘voordelige website laten bouwen’. Met zoekmachine adverteren ben je eigenlijk precies op de juiste plaats, op het juiste moment.
Daarnaast kun je campagnes specifiek richten op een bepaalde doelgroep die voor jou relevant is. Zo kun je bijvoorbeeld een regio instellen waarbinnen je wilt adverteren. Handig voor winkeliers en kleine bedrijven die klanten in de buurt willen bereiken. Campagnes zijn ook toe te spitsen op interesses, leeftijd, apparaat (mobiel, tablet en desktop) en specifieke zoektermen.
Alle voordelen op een rij:
- Jouw website is direct vindbaar in Google
- Bereik potentiële klanten die actief naar jouw diensten/producten zoeken
- Specifieke doelgroep- en regiotargeting mogelijk
- Alle inspanningen zijn meetbaar
- Kosten zelf in de hand
- Je betaalt pas als het gewenste resultaat bereikt is
De nadelen van zoekmachine adverteren
Bij Tijdvooreensite willen we SEA niet alleen maar de lucht in prijzen. Deze manier van extra websitebezoekers scoren is namelijk niet voor elke ondernemer een geschikte optie. Daarnaast heeft zoekmachine adverteren naast grote voordelen ook een aantal nadelen:
- Begeef je je in een zeer concurrerende markt? Dan kan het adverteren op populaire zoektermen prijzig zijn waardoor je meer budget nodig hebt.
- Het aanmaken en beheren van advertenties is aardig complex. Je kunt SEA daarom eigenlijk niet op eigen houtje doen.
- Het is niet rendabel op de lange termijn. Stop je met adverteren, dan ben je niet meer (prominent) zichtbaar in Google.
Het verschil tussen SEA en SEO
De term SEA wordt nog wel eens verward met SEO. Tijdvooreensite legt uit waar ‘m het grootste verschil in zit.
SEO (Search Engine Optimization) heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Als je met SEO bezig bent, dan probeer je jouw website zo te optimaliseren dat deze beter vindbaar is in zoekmachines als Google. Het schrijven van goede, unieke content inclusief relevante zoektermen is hier een voorbeeld van. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een lange termijn strategie, waarbij het minstens een aantal maanden duurt voordat een website beter vindbaar wordt.
Tijdvooreensite heeft een eigen SEO-copywriter in huis die jou kan helpen een SEO-proof website te krijgen. Meer weten? Check onze copywriting dienst.
Bij SEA wordt betaald voor een goede plek in de zoekresultaten. Waar het met SEO maanden kan duren voordat al het harde werk zich uitbetaalt, heb je met SEA direct een hoge plek in de zoekmachines. Zodra je stopt met adverteren, verlies je echter die toppositie. Om deze reden worden SEA en SEO vaak met elkaar gecombineerd.
Campagnes maken met Google Ads
Dikke kans dat je iets over Adwords bent tegengekomen in je zoektocht naar de basics van SEA. Adwords (nu bekend als Google Ads) is, gevolgd door Bing Ads, het grootste advertentieplatform voor SEA. Doordat Google wereldwijd het meest gebruikt wordt als zoekmachine, kiezen veel online marketing bedrijven voor Google Ads om campagnes te maken en te beheren. Dit platform kent enorm veel targeting mogelijkheden zodat jij het maximale rendement kunt halen uit jouw Google advertenties.
To SEA or not to SEA…
Al met al kan zoekmachine adverteren een goede manier zijn om potentiële klanten aan de haak te slaan. Bedenk wel dat adverteren nu eenmaal geld kost en SEA geen manier is om op de lange termijn meer websitebezoekers te krijgen. Wij van Tijdvooreensite geven je graag advies en kunnen je doorverwijzen naar partijen met alle know-how van SEA indien je wilt starten met zoekmachine adverteren.
Terug naar overzicht