Ga voor goud: combineer SEO en SEA
Veel ondernemers die meer bezoekers naar hun website willen lokken kiezen uit één van de twee strategieën binnen zoekmachinemarketing: SEO óf SEA. Zonde vinden wij, want door SEO en SEA slim met elkaar te combineren, bereik je een stuk meer resultaat. In dit blog legt Tijdvooreensite uit waarom SEO en SEA nou een winning team is.
Het grote verschil tussen SEO en SEA
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) hebben elk hun eigen kracht. De een is niet perse beter dan de ander. Om te snappen waarom een combinatie van de strategieën the way to go is, bespreken we eerst kort de grootste verschillen tussen beiden.
Bij SEA betaal je voor een prominente plek in zoekmachines als Google. Deze hoge positie levert over het algemeen meer verkeer op wat kan leiden tot meer leads. In dit blog gaan we wat dieper in op adverteren in zoekmachines en de voordelen van SEA.
Voor- en nadelen SEA
- ✔ Direct een hoge positie in Google
- ✔ Je bepaalt (deels) zelf het budget
- ✔ Advertenties kunnen redelijk snel worden opgezet
- ➖ Zodra je stopt met adverteren, ben je niet meer zichtbaar in zoekmachines
- ➖ Adverteren op populaire zoektermen kan prijzig zijn
Met SEO investeer je in een goede (organische) vindbaarheid op de lange termijn.
Voor- en nadelen SEO
- ✔ Goede positie in zoekmachines op de langere termijn
- ✔ Je investeringen hebben een duurzaam karakter
- ✔ Men vindt organische resultaten vaak betrouwbaarder overkomen dan advertenties
- ➖ Resultaten zijn niet direct meetbaar
- ➖ Een website op en top zoekmachinevriendelijk maken kost werk, tijd en veel geduld
- ➖ SEO is geen garantie voor een #1 ranking bij Google
De voordelen van SEO en SEA combineren
Door tegelijkertijd te investeren in zowel SEO als SEA, ontstaat er een heus synergie-effect. Maar waar profiteer je nu precies van? We lichten de grootste voordelen van SEA + SEO hieronder uit.
Extra brede zichtbaarheid
Het eerste voordeel, wellicht een open deur, is de grotere exposure in zoekmachines. Sta je met organische én betaalde resultaten op de eerste pagina van Google, dan is de kans in feite twee keer zo groot dat iemand jouw website bezoekt. Een bijkomend voordeel is de psychologische werking die positief kan uitpakken voor het aantal kliks op je website. Hoe zit dat? Websites die zowel zichtbaar zijn met organische resultaten als met advertenties, komen vaak professioneler en betrouwbaarder op mensen over. Dit is als het ware een vorm van branding. Grote kans dat ook jijzelf sneller geneigd bent om op een website te klikken die niet enkel Google advertenties heeft.
Resultaten uit zoekwoordenonderzoek multi-inzetbaar
Of je nu met SEO of SEA begint, de allereerste (en belangrijkste!) stap is een gedegen zoekwoordenonderzoek. Bij een zoekwoordenonderzoek ga je na welke woorden (zoektermen of keywords) mensen intypen in Google om vergelijkbare diensten/producten te vinden die jij aanbiedt. Een zoekterm kan kort en krachtig zijn, maar ook uit een specifieke vraag bestaan. Bijvoorbeeld trouwjurk kopen Haarlem of wat is de beste kleine airfryer?. De uitkomsten hiervan kun je gebruiken voor je SEO/SEA-projecten.
Heb jij je toegelegd op zoekmachine adverteren, dan kun je inzien welke zoektermen veel vertoningen behalen, op welke woorden er geklikt wordt en welke uiteindelijk keiharde conversies opleveren. Al deze input kun je weer gebruiken om SEO-proof content te schrijven voor je website. Stel, je bent therapeut met een eigen praktijk. Uit het zoekwoordenonderzoek blijkt dat men vaak zoekt op hoe zij rugpijn of stress kunnen verhelpen. Dan kun je bestaande pagina’s op basis hiervan optimaliseren of juist nieuwe pagina’s aanmaken om aan te tonen hoe jouw therapie deze klachten verzacht.
SEA-campagnes geven dus op korte termijn waardevolle inzichten in welke zoektermen succesvol zijn en welke juist niet. Ben je juist eerst gestart met SEO? Dan kun je het zoekwoordenonderzoek weer gebruiken als basis voor jouw advertenties.
Goede SEO-pagina’s? Goedkopere SEA!
Dat je moet betalen voor zoekmachine advertenties staat vast. Maar wist je dat jouw SEO-inspanningen de kosten van je SEA-campagnes omlaag kunnen brengen? Hoeveel je precies voor een advertentie betaalt, is afhankelijk van de kwaliteitsscore. Dit is een score van 1-10 waarmee Google beoordeelt hoe relevant en kwalitatief je advertentie is. Hoe hoger deze kwaliteitsscore is, des te groter de kans dat jouw advertentie een hoge positie toegewezen krijgt. De kwaliteitsscore wordt bepaald door 3 factoren: verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina. Met name de laatstgenoemde is hier van belang.
Een goede SEO-pagina verbetert de kwaliteitsscore. Het resultaat: hogere rankings tegen lagere kosten.
Gebruik je voor jouw advertenties perfect geoptimaliseerde SEO-pagina’s als bestemmingspagina, dan komt dit de gebruikerservaring zeker ten goede. Dit wordt door de zoekmachinegigant beloond met lagere kosten per klik.
Let wel: de SEO-landingspagina is niet altijd geschikt als conversiepagina. Dit wil zeggen dat je pagina wél volledig SEO-proof is, maar potentiële klanten niet voldoende verleid om tot actie over te gaan (converteren). Uiteindelijk moet jouw website wel geld opleveren. Met SEA kun je de bestemmingspagina kiezen en dus besluiten jouw advertentie op een pagina te laten landen die perfect is ingericht voor conversie. Het nadeel hiervan is wel dat de kwaliteitsscore dan iets lager is.
Ontdek de gebundelde kracht van SEO en SEA
Kortom, door zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) gelijktijdig in te zetten, realiseer je een groter bereik dan wanneer je kiest voor slechts één van deze strategieën. Meer websiteverkeer levert niet automatisch meer geld op, maar je hebt meer kans op conversies.
Geef je zoekmachinemarketing het liefst uit handen? Bij Tijdvooreensite kunnen we jouw website een SEO-boost geven. Bekijk onze SEO-copywriting dienst voor alle details. Het SEA-gedeelte is echter een hele andere tak van sport. Hiervoor verwijzen wij je graag door naar onze partner.
Ik wil starten met SEA Neem contact op
Terug naar overzicht