Google introduceert continu scrollen op desktop
Google zet een streep door de paginering in de zoekresultaten. Dat heeft de zoekmachinegigant deze week bekend gemaakt. De paginering wordt vervangen door het fenomeen continu scrollen. De nieuwe toepassing rolt in eerste instantie uit naar Engelstalige zoekopdrachten in de VS. Wanneer we in Nederland van de beruchte pagina 2 afscheid gaan nemen, is nog niet bekend.
Continu scrollen op mobiel
Helemaal nieuw is het idee van continu scrollen in de zoekmachine niet. Vorig jaar werd de ‘infinite scroll’ al toegepast op de mobiele zoekresultaten. Zodra je het einde van een pagina bereikt, laadt Google automatisch de volgende lading zoekresultaten in. Echt ‘eindeloos’ is de scroll in de zoekmachine echter niet. Je zult op een bepaald moment een knop voorgeschoteld krijgen met de tekst ‘toon meer’.
Scrollen is het nieuwe klikken
Nog even en het is niet meer mogelijk om je concurrent van de eerste pagina in Google af te storen. De paginering in Google zoals we die nu kennen, verdwijnt van desktop apparaten. Na een zoekopdracht krijg je één pagina met resultaten te zien. Deze worden gedurende het scrollen steeds aangevuld met meer opties. Met continu scrollen zul je, net als op mobiel, tot zo’n zes pagina’s met zoekresultaten onder elkaar kunnen bekijken. Het idee achter de continuous scroll is dat men meer zoekresultaten bekijkt. Bovendien wordt scrollen als een meer eenvoudige handeling beschouwd dan klikken.
Nieuwe plek van betaalde zoekresultaten
Normaliter staan de advertenties zowel boven als onder de organische zoekresultaten. Bij de introductie van continu scrollen komen de ads hiertussen te staan. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Zowel voor gebruikers als voor bedrijven die in de zoekmachine willen adverteren. In dit artikel vertellen we jou de basics over zoekmachine adverteren (SEA).
Is de geschrapte paginering voor iedereen goed nieuws?
Wie kijkt naar de reacties op de Tweet van Google, ziet dat niet iedereen even blij is met het nieuws. Het eindeloos scrollen kan voor sommige gebruikers juist een nadeel zijn. Nu is het nog vrij eenvoudig om een interessant zoekresultaat terug te vinden waar je niet direct op wilde klikken. Je onthoudt simpelweg de paginanummer van dit resultaat. Na de uitrol van continu scrollen op desktop is dit niet meer mogelijk. Daarnaast worden er kritische woorden gesproken over de grotere blootstelling aan advertenties. We zullen de Nederlandse uitrol moeten afwachten om te kunnen oordelen over positieve en negatieve effecten van continu scrollen. Maar eerlijk is eerlijk, afscheid nemen van de iconische uitspraak ‘’The best place to hide a dead body is the second page of Google’’ valt ook ons best zwaar.
Terug naar overzicht