google bedrijven pagina aanmaken

Hoe maak je een ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina aan?

Door Tino Schreuders, 

Vindbaarheid Tips, Google en SEO

Met een Google bedrijfspagina bereik je potentiële klanten die via Google (Maps) zoeken naar een specifieke dienstverlening. Zoek maar eens naar een kapper, fietsenwinkel of lunchroom. In een compact profiel poppen diverse bedrijfsnamen op, inclusief het adres en openingstijden. Wil jij dat ook? Lees snel verder om te zien hoe jij zo’n bedrijvenpagina aanmaakt.

In een ander artikel leggen we je uit wat de voordelen zijn van de Google Mijn Bedrijf pagina. Als je nog niet overtuigd bent, raden we jou aan om dat artikel aandachtig door te lezen. Ben je wel al overtuigd en wil je direct aan de slag? Hier een stap-voor-stap handleiding hoe je binnen 10 minuten jouw bedrijfspagina kunt opzetten bij Google.

Google Mijn Bedrijf aanmaken

  1. Ga naar: https://www.google.nl/intl/nl/...
  2. Login met het Google account van je bedrijf*
  3. Vul jouw bedrijfsnaam in en klik op volgende
  4. Vul het volledige fysieke adres van het bedrijf in
  5. Geef aan of je goederen levert aan klanten (Let op, dit vinkje heeft gevolgen; je geeft aan dat je een servicegebied** hebt)
  6.  Geef de bedrijfscategorie van het bedrijf op (Dit is een keuzemenu. Het kan zijn dat de gewenste categorie er niet tussen staat, probeer er een te vinden die er het beste bij past.)
  7. Geef telefoonnummer en volledige websiteadres op (let hierbij op http of https en www of geen-www)
  8. Laat Google een kaartje sturen naar het ingevulde adres ter verificatie (meestal binnen 2 weken)
  9. Alle basisgegevens zijn nu ingevuld. Voor het optimaal benutten van de mogelijkheden raden wij aan om het profiel verder in te vullen tot 100%. Je kunt bijvoorbeeld een profielfoto instellen, een omslagfoto en openingstijden invullen.

Jouw eigen Google Mijn Bedrijf pagina heeft nog veel meer mogelijkheden. Zo kun je andere gebruikers toevoegen en deze toegang geven tot (een deel) van het bedrijfsaccount. Of als het bedrijf meerdere locaties heeft, kun je nog extra locaties opgeven. Je kunt advertenties aanmaken en automatisch nieuwe posts op de bedrijfspagina tonen. Dit is echter niet noodzakelijk en het is geheel aan jou of je hiervan gebruik wilt maken.

*Google account
Een Google account is erg nuttig voor je bedrijf en/of website. Hiermee kun je bijvoorbeeld statistieken inzien bij Google Analytics, instellingen beheren bij Google Search Console en ook Gmail als je e-mail programma gebruiken. Een Google account is gekoppeld aan een e-mail adres, dit hoeft niet een Gmail adres te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld mijnnaam@mijndomein.nl zijn. Ons advies is om een bedrijfse-mailadres te gebruiken voor het benodigde Google account.

**Servicegebied
Een servicegebied betekent dat je je niet op 1 locatie bevindt, maar in een bepaald gebied werkt. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor een bezorgservice in Rotterdam, of een schoonmaakster die bij mensen thuis werkt in Haarlem. Aangeven dat je een servicegebied wilt, betekent dat het bedrijfsadres niet getoond wordt in Google, waardoor het ook door ZZP’ers die vanuit huis werken en hun thuislocatie niet willen tonen gebruikt kan worden. Nadat jouw servicegebied is aangezet, krijg je nog de vraag hoe de goederen bezorgt worden (koerier of persoonlijk).

Terug naar overzicht