Succesvolle website

Hoe wordt jouw website in 2017 een succes?

Door Daan van Dijk, 

Vindbaarheid Tips en Conversie

2017 wordt jouw jaar. Trek relevante bezoekers aan en maak ze klant!

Voor de meeste bedrijven is het lastig om een goed presterende website neer te zetten. Of je nu een organisatie bent met 10 of 500 medewerkers of een ZZP-er. Hoe zorg je ervoor dat je een website hebt die altijd goed werkt en écht klanten oplevert? In dit artikel leggen we uit hoe je via je website in contact kan komen met potentiële klanten, welke rol je website heeft in je digitale marketingmix en hoe je relevante bezoekers kunt aantrekken.

Geen online visitekaartje maar een bron van contacten

Een website werd 10 jaar geleden door veel bedrijven gezien als het online visitekaartje. Als op de website stond wat het bedrijf ongeveer deed en er een telefoonnummer op stond dan was het al gauw goed. Tegenwoordig wordt het steeds belangrijker dat relevante bezoekers snel in contact worden gebracht met het bedrijf. Veel bezoekers hebben geen tijd en geduld meer om teksten op websites te lezen of lang te zoeken naar informatie. Zij verwachten dat zij snel de informatie vinden die zij zoeken en dat er altijd iemand paraat staat om vragen te beantwoorden.

Er zijn 2 dingen die erg belangrijk zijn voor vrijwel iedere website. Ten eerste wil je dat je mensen via je website gemakkelijk met jou in contact kunnen komen. Ten tweede wil je veel relevante bezoekers aantrekken. Mensen waarvan je kunt verwachten dat zij binnen je doelgroep passen. Hierom is het erg belangrijk dat je goed hebt nagedacht over wat je bezoekers komen doen en op welke manieren zij contact zoeken.

Website als lead generator

Met al die online marketing tools en social media kan het lijken alsof je website minder belangrijk is. Toch is je website ondanks alle andere kanalen waarschijnlijk je belangrijkste marketinginstrument. Waarom? Op je eigen website ben jij eigenaar van alle bezoekersdata. Bij sommige Social Media platforms moet je telkens opnieuw betalen om dezelfde groep mensen te bereiken. Je krijgt wel inzicht in informatie als leeftijd en sekse maar niet de contactgegevens zelf. Tenzij die deze achterlaten op je eigen website. Als jij zelf eigenaar bent van de bezoekersdata dan kun je die mensen zelf opnieuw benaderen. 

Een andere belangrijke reden om een goede website te hebben is dat je hierop contactmogelijkheden kunt aanbieden. Bijvoorbeeld dat een bezoeker een contactverzoek invult, een offerte aanvraag doet of direct een bestelling plaatst.

Je website is een onderdeel van je digitale marketingmix. Hoe mooi je website ook is, een website alleen is niet genoeg om nieuwe klanten aan te trekken. Het is belangrijk dat je website is aangesloten op andere websites en social media waar jouw potentiële klanten aanwezig zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld blogsites, nieuwswebsites en online marktplaatsen zijn. Daarnaast kun je via Social Media kanalen ook nieuwe potentiële klanten aantrekken naar je website. Je website is hierin dus het platform waar alle bezoekers naartoe worden getrokken.

Lead generation website


Relevante website bezoekers aantrekken

Er zijn duizenden tools en manieren om nieuwe website bezoekers aan te trekken. Het is moeilijk te voorspellen wat je het beste kunt doen om relevante bezoekers te vinden. Wat voor de één goed werkt kan voor een ander volkomen kansloos zijn. We geven drie algemene richtlijnen die je kunt aanhouden om de kans op succes te vergroten.

  1. Definieer een duidelijke doelgroep
    Het klinkt heel logisch om te beginnen met een duidelijke doelgroep. In de praktijk wordt deze stap vaak overgeslagen omdat het best lastig kan zijn om die doelgroep te beschrijven. Het is de kunst om zo duidelijk mogelijk een profiel te schetsen van mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst.
  2. Formuleer een duidelijke boodschap
    Zodra je exact weet wie je doelgroep is kun je beschrijven hoe je die persoon gaat aanspreken. Hoe beter je verhaal aansluit op wat je doelgroep nodig heeft, hoe groter de kans dat een bezoeker contact met je zoekt. Om goed op de verwachting aan te sluiten is het belangrijk dat je overal dezelfde boodschap uitzendt.
  3. Gebruik alleen relevante kanalen
    Waar zou jij zoeken naar de informatie die je jouw doelgroep wilt aanbieden en waar zou je niet snel zoeken? Het is belangrijk om je informatie alleen aan te bieden via logische kanalen. Het gaat er niet om dat je de meeste bezoekers trekt maar de meeste relevante bezoekers.

Nog vragen? Neem dan contact met ons op

Terug naar overzicht