Linkbuilding voor dummies

Linkbuilding voor dummies

Door Angela Lanser, 

Uitleg en Vindbaarheid Tips, Online marketing en SEO

Wie zich een beetje heeft verdiept in zoekmachineoptimalisatie (SEO), is vast de term ‘linkbuilding’ tegen het lijf gelopen. Het is één van de meest effectieve methoden om hoger in zoekmachines te komen. Na het schrijven van sterke content met de juiste keywords, is linkbuilding dus the way to go naar een toppositie in Google. Tijdvooreensite legt uit wat de term precies inhoudt. Daarnaast geven we praktische tips om zelf aan de slag te gaan met het fenomeen linkbuilden.

Wat is linkbuilding?

Kort gezegd omvat linkbuilding alle activiteiten die kunt doen om meer links te verkrijgen op andere websites of blogs die naar jouw website verwijzen. Je kunt deze linkjes zien als stemmen op jouw website. Een stem zegt als ware: ''deze content is relevant en erg waardevol''. Hoe meer stemmen je krijgt, des te belangrijker zoekmachines je gaan vinden. 

Het wordt echter wel iets complexer dan dat. Niet alle stemmen zijn namelijk even waardevol. Een stem van een autoritaire website in jouw vakgebied is een stuk waardevoller dan een stem van een eenvoudige startpagina. Stel, je bent freelance tekstschrijver en krijgt een complimentje van een vriendin. Hartstikke leuk natuurlijk, maar een compliment van een ervaren copywriter die voor noemenswaardige opdrachtgevers heeft gewerkt, is een stuk waardevoller. Zo is het met linkbuilding eigenlijk ook. Eén link van een artikel op een website met veel autoriteit doet meer voor je rankings dan 20 gratis startpaginalinkjes. Het draait dus allemaal om het vergaren van relevante, kwalitatieve links. Niet om de kwantiteit!

Linkbuilding als SEO strategie

Het doel van linkbuilden is om een hogere positie in zoekmachines te krijgen. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Er zijn ruim 200 factoren die Google gebruikt om je positie te bepalen. Het aantal backlinks (verwijzingen van externe websites naar die van jou) wordt gezien als één van de belangrijkste. Let op, goede content op je website is nog steeds leidend voor je rankings! Hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe hoger de autoriteit van jouw website wordt. Een hoge domein autoriteit (een score van 1 tot 100)  zorgt uiteindelijk voor een betere positie in zoekmachines. Het gevolg is meer websitebezoekers, wat weer kan leiden tot meer conversies. Al met al is investeren in linkbuilding zeker de moeite waard voor wie een toppositie in Google wil bereiken. Wil je echt alle ins en outs weten over backlinks, dan raden wij je aan om dit uitgebreide artikel (Engelstalig) over backlinks van Backlinko te lezen.

Benieuwd naar de huidige domein autoriteit (DA) van jouw website én je concurrenten? Met de MozBar heb je hier direct inzage in. Download gratis de Moz Toolbar als extensie voor je webbrowser.

De do’s en dont’s van linkbuilden

Kwalitatieve links scoren op andere websites is geen gemakkelijke opgave. Het kost tijd om uit te zoeken welke websites linkbuilding-material zijn. En daarbij moeten andere websites wel een reden hebben om naar jou te verwijzen. Voldoende waardevolle én unieke content is dus een must. Wie écht serieus aan de slag wil met het opbouwen van een ijzersterk linkprofiel, maar zelf niet de know-how in huis heeft, kan het beste linkbuilding uitbesteden. Om je toch een idee te geven van hoe je goede backlinks kunt vergaren, bespreekt Tijdvooreensite de belangrijkste do’s en dont’s van linkbuilding.

Dont’s

Niet alle linkbuilding activiteiten worden door Google gewaardeerd of zijn even effectief. Enkele trucjes worden bestraft met een zogeheten penalty, wat kan leiden tot een slechtere positie. 

  1. Linkjes kopen
    Het lukraak aanschaffen van grote hoeveelheden backlinks wordt door Google gezien als valsspelen. Gekochte links zijn tevens ook niet bepaald kwalitatief. Linkjes kopen klinkt misschien verleidelijk, maar is een echte no-go. Het levert uiteindelijk weinig resultaat op.
  2. Linkjes ruilen
    Wanneer je een link van een andere website op die van jou plaatst en andersom, is er sprake van linkruil. Er zijn meerdere vormen van linkruil, maar dat laten we hier nu even buiten beschouwing. Wederzijdse links zijn voor zoekmachines erg eenvoudig te herkennen en worden als niet kwalitatief beschouwd. Het ruilen van links zet absoluut geen zoden aan de dijk en is ook nog eens in strijd met de richtlijnen van Google. Wie een paar linkjes ruilt, ligt niet meteen met de zoekmachinegigant in de clinch, maar overmatige linkruil kan jouw positie in de zoekresultaten wel degelijk beschadigen.

Do’s

Hoe moet je linkbuilding wél aanpakken? Met de 5 onderstaande methoden kun je op correcte wijze kwalitatieve backlinks vergaren.

  1. Schrijf kick-ass content 
    De beste en meest eerlijke manier van linkbuilding, is het creëren van ijzersterke content die voor externe partijen dusdanig interessant is dat zij hiernaar willen verwijzen. Met zogeheten link bait als infographics, onderzoeken of tips & tricks kun je aansturen op het verkrijgen van backlinks. Wij van Tijdvooreensite zijn ervan overtuigd dat het maken van goede content de eerste stap is naar een sterk linkprofiel. Met relevante blogpost, cases of stappenplannen creëer je een meerwaarde voor je doelgroep. Mensen zullen vanzelf naar jou verwijzen. Daarbij is dergelijke content ook nog eens aantrekkelijk om te delen op social media. Ook links vanuit social media kanalen tellen mee als backlinks. Toch is het creëren van kick-ass content als enige linkbuilding activiteit in de meeste gevallen niet voldoende voor een toppositie in Google.

    Zelf geen tijd voor het schrijven van relevante artikelen? Schakel de hulp van onze SEO-copywriter in!
     
  2. Ga gastbloggen
    Met gastbloggen sla je meerdere vliegen in één klap. Door artikelen te schrijven voor andere websites verkrijg je nieuwe backlinks, vergroot je jouw author authority én het levert extra bezoekers op. Een link op een soortgelijke site met veel autoriteit kan jouw positie in Google doen stijgen. Zelf aan de gang met gastbloggen? Door in Google te zoeken op jouw belangrijkste product/dienst in combinatie met het woord ''blog'' of ''gastblog'' kun je achterhalen welke blogs voor jou interessant zijn om een artikel te plaatsen. Er zijn ook websites waar je gratis gastblogs kunt plaatsen over elk willekeurig onderwerp. De backlinks op dergelijke sites zijn echter eenvoudig te verkrijgen en dus ook minder waardevol.
  3. Schrijf jezelf in bij startpagina’s en verzamelsites
    Ondanks de lage waarde van backlinks vanuit startpagina’s en overzichtspagina’s, is het wel een goed fundament voor een natuurlijk linkprofiel. Bekende voorbeelden zijn startpagina.nl en startkabel.nl. Beiden bevatten ruim 1 miljoen links. Wellicht zijn er ook nog online bedrijfsgidsen waar je je gratis of tegen een kleine betaling kunt aanmelden.
  4. Zoek naar vermelding zonder backlink op andere sites
    Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand jouw bedrijfsnaam noemt op zijn website, maar hier geen linkje achter heeft geplakt. Met tools als Google Alerts (gratis) en Mention (betaald met een gratis versie) kun je achterhalen op welke sites dit het geval is. Vervolgens kun je de website-eigenaar benaderen met de vraag of hij alsnog de link wil plaatsen. Nee heb je, ja kun je krijgen!
  5. Vraag om links bij partnerbedrijven en klanten
    Heb je een uitgebreide klantenkring of werk je samen met leveranciers of andere bedrijven? Vraag hen om een vermelding van jouw naam op hun website plus een link. Het mooie aan deze backlinks is dat deze vaak zeer relevant zijn én een regionaal karakter hebben. Dit is weer goed voor je lokale SEO.

Jouw huidige backlinks checken

Wanneer je wilt weten of jouw linkbuilding activiteiten zijn vruchten hebben afgeworpen, kun je gebruikmaken van een backlink checker. Op het internet zijn diverse backlink checkers te vinden, zowel gratis als betaald. Tijdvooreensite heeft de meest populaire voor je op een rij gezet:

Neil Patel

Met de gratis versie van de online tool Neil Patel (een van onze favorieten) kun je inzien hoeveel backlinks je hebt verzameld, wie naar jou verwijst en welke ankertekst zij hiervoor hebben gebruikt. Bij elke partij staat de domeinscore (domein autoriteit) aangegeven. Hoe dichter de domeinscore bij de 100 ligt, des te waardevoller de backlink is.

Backlinks checken met Neil Patel
Afbeelding 1

Ahrefs

Onder zoekmachine optimalisatie experts en content marketeers is Ahrefs een zeer populaire SEO tool. Je kunt Ahrefs in principe niet kosteloos te gebruiken, maar er is wél een gratis versie van beschikbaar van de Ahrefs’ backlink checker. Hiermee kun je tot 100 backlinks inzien, Per backlink staat vermeld op welke pagina deze staat, wat de domein autoriteit is en de URL waar de backlink naar verwijst.

Ahrefs Backlink checker
Afbeelding 2

Majestic

Ook Majestic wordt veelvuldig gebruikt door professionals voor SEO werkzaamheden. Het is een betaalde tool die alle relevante info omtrent linkbuilding in kaart brengt. Voer simpelweg een willekeurige URL in de zoekbalk in en Majestic rolt een overzicht uit van zaken als het aantal backlinks, de verhouding tussen follow en nofollow en ankerteksten.

Vergeet interne linkbuilding niet!

Bij linkbuilding draait het over het algemeen om het vergaren van links van andere websites. Maar wist je dat het aanbrengen van interne links naar andere pagina’s op je website ook belangrijk is? Het is niet alleen handig voor de bezoeker, maar ook voor zoekmachines. Een goede, interne linkstructuur helpt zoekmachines jouw website beter te begrijpen. Dit komt jouw online vindbaarheid ten goede. Ook kan door intern te linken de waarde van belangrijke pagina’s worden overgebracht naar dieperliggende pagina’s zodat jouw website als geheel meer waard wordt. 3 tips voor het succesvol toepassen van interne linkbuilding:

  • Voorkom een overkill aan interne links op een pagina;
  • Gebruik belangrijke zoekwoorden in de link (geen ‘klik hier’);
  • Zorg dat gerelateerde pagina’s aan elkaar gelinkt zijn.

Help mij aan een hogere online autoriteit

Wil je linkbuilding uitbesteden? Tijdvooreensite verwijst je graag door naar een online marketing expert die door middel van een kwalitatieve linkbuildingstrategie jouw domein autoriteit verhoogt. Het resultaat: een hogere positie in Google en meer organische bezoekers.

Neem contact met ons op

Terug naar overzicht