Website beginnen tips

Stappenplan hoe start ik een website

Door Angela Lanser, 

Uitleg Tips

Het hebben van een zakelijke website heeft een aantal voordelen. Het is een belangrijk informatiepunt voor bestaande/potentiële klanten, een online visitekaartje en verkoopmachine in één. Kortom; genoeg redenen om een website te starten. Maar hoe begin je? Met het stappenplan van Tijdvooreensite heb jij een goede basis om een website op te zetten.

Stap 1: Bedenk jouw domeinnaam

Een website kan niet bestaan zonder domeinnaam. Het bedenken van een passende domeinnaam die ook nog lekker klinkt is niet altijd even makkelijk. Veel ondernemers kiezen ervoor om de eigen bedrijfsnaam te gebruiken als domeinnaam. Bij de Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) controleer je of de gewenste domeinnaam nog vrij is. In ons blogartikel over de ideale domeinnaam lees je de 3 vuistregels voor een sterke domeinnaam. Ook geven wij in het blog meer info over de verschillende domeinextensies waar je uit kunt kiezen. 

Heb je eenmaal een goede domeinnaam gekozen, dan moet je deze ‘claimen’. Dit kun je doen bij Hostnet, Transip of mijndomein. Indien je jouw domein bij één van deze partijen registreert, kun je hier direct ook jouw e-mail laten regelen.

Stap 2: Bepaal het doel van de website + jouw doelgroep

Als ondernemer heb je eerst een plan nodig voordat je een website kunt opzetten. Ga bij jezelf na wat jij met jouw website wilt bereiken. Wat is het doel van je website? Wil je dat bezoekers online afspraken kunnen maken óf is vooral jouw portfolio belangrijk en moet de website meer als een digitaal visitekaartje dienen? Is het doel helemaal duidelijk, dan breng je in kaart wie je met jouw website wilt bereiken (doelgroep). Door het doel van de website en de doelgroep van te voren uit te werken, zal de website uiteindelijk beter aansluiten op de wensen van potentiële klanten. Dit leidt weer tot meer conversies en dus succes!

Stap 3: Vormgeving

Bij de derde stap staat de vormgeving van jouw website centraal. De huisstijl vormt hierbij het uitgangspunt. Een huisstijl versterkt jouw identiteit en werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Enkele onderdelen van een huisstijl zijn typografie, kleurgebruik en het logo. Heeft jouw onderneming een eigen huisstijl? Dan kun je de onderdelen hiervan terug laten komen in de vormgeving van je website. Wie nog geen huisstijl heeft, doet er goed aan deze eerst te ontwikkelen. 

Tijdvooreensite werkt samen met diverse ontwerpers die graag een uniek logo (inclusief huisstijl) voor je maken dat helemaal bij jou past. Informeer naar de mogelijkheden of vraag hier een offerte aan!

Stap 4: Bepaal de indeling van je website

Nu is het tijd om te bedenken welke zaken op jouw website moeten staan. Wanneer je precies weet welke pagina’s je wilt hebben, kun je een opzet maken voor de indeling van je website. Beschrijf alle hoofdthema’s (bijvoorbeeld al jouw diensten/producten, tarievenpagina, FAQ, over ons, portfolio) en zet hierbij voor jezelf op een rijtje welke onderwerpen je bij elk hoofdthema wil bespreken. Het helpt om de indeling van jouw website op papier uit te tekenen. Hulp nodig bij het maken van een overzichtelijke indeling? Lees dan zeker dit blogartikel over een goede sitestructuur met o.a. aandachtspunten voor de menubalk. 

Tot slot een tip voor jouw homepage: zorg dat hier direct helder is wat jij te bieden hebt. Geef je bijvoorbeeld bijles aan kinderen of ben je personal trainer? Dan moet dit idealiter met één blik op de homepage duidelijk zijn.

Stap 5: Vul je website met content

De basis voor jouw website is nu gelegd. De indeling staat vast en je weet aan wat voor soort mensen jij je boodschap richt. Je hebt nu een lege website die gevuld moet worden met teksten, afbeeldingen en eventueel video’s. Dit kan best een lastige klus zijn. Want wat ga je precies schrijven, hoe maak je de teksten aantrekkelijk om te lezen en waar haal je mooie afbeeldingen vandaan?

Teksten

Zorg dat op elke pagina voldoende tekst staat waar bezoekers goed mee uit de voeten kunnen. Houd bij het schrijven van de teksten jouw belangrijkste boodschap en unieke eigenschappen in gedachten. De lezer moeten niet verdwaald raken in de tekst, maar overtuigd worden door jouw verhaal. Oogt een tekst wat aan de lange kant? Door het gebruik van (sub)kopjes, witregels of visuele elementen lijkt de tekst een stuk luchtiger. Zo vergroot je tevens de kans dat de inhoud van je website beter gevonden én gelezen wordt. Check hier 8 praktische tips om sterke webteksten te schrijven.

Tijdvooreensite helpt je graag om jouw website SEO-proof te maken. Ben je online goed vindbaar, dan zie je dit ook terug in de bezoekcijfers! Bekijk hier onze SEO-copywriting dienst.

Beeldmateriaal

Goede teksten zijn belangrijk om bezoekers te laten converteren. De kracht van beeld wordt vaak onderschat, maar is in onze ogen net zo belangrijk. Hoe kom je nu aan goede foto’s? Je kunt deze uiteraard zelf maken óf je huurt een professionele fotograaf in. De derde en tevens meest gekozen optie, is door beelden te halen van stockfoto websites. Op het internet vind je zowel gratis stockbeelden als betaalde foto’s. Wil je weten waar je (rechtenvrije) beelden kan vinden, lees dan dit blogitem over website foto’s. Ook lees je hierin praktische tips voor afbeeldingen op je website.

Bezoekers trekken naar jouw website

Is de website klaar? Dan staat de digitale deur wagenwijd open voor bezoekers. Om zoveel mogelijk websitebezoekers te krijgen, kun je diverse acties ondernemen. Wat te denken van bloggen, je website promoten op social media of je bezig houden met zoekmachineoptimalisatie (SEO). In het blog van Tijdvooreensite staan veel artikelen over hoe je meer bezoekers kunt krijgen. 

Tips voor meer bezoekers Ik wil aan de slag met een website!

Terug naar overzicht