Structured data: wat is het en wat kun je ermee?
Wie zijn website beter online vindbaar wil maken, kan zich richten op het zichtbare onderdeel van de website: de content. Met het toevoegen van onder meer headings, relevante zoektermen en interne links maak je jouw content ‘SEO-proof’. Ook aan de achterkant van je website valt een heleboel te optimaliseren voor zoekmachines. Bijvoorbeeld door het toepassen van structured data. Tijdvooreensite vertelt je wat structured data precies is en hoe je dit kunt inzetten om SEO-voordelen te behalen.
Inhoudsopgave:
- Wat is structured data?
- Welke vormen van structured data zijn er?
- Waarom worden mijn structured data snippets niet getoond?
- De voordelen van structured data voor websitebeheerders
- Is structured data relevant voor SEO?
- Structured data toevoegen aan jouw website
- Welke modules van Tijdvooreensite hebben een markup?
Wat is structured data?
Structured data is een stukje code die je implementeert in de achterkant van je website om de content begrijpelijker te maken voor zoekmachines. Elke stukje structured data noemen we een mark-up. Je kunt mark-ups zien als labels die je aan een webpagina toevoegt. Hoe zo’n label eruit ziet, is van te voren afgesproken. Zelf catchy ‘namen’ bedenken voor labels is er dus niet bij. Hierdoor is de code begrijpelijk voor elke zoekmachine; van Google tot Bing. De labels geven betekenis aan bepaalde content op jouw website. Reviews en contactgegevens zijn hier goede voorbeelden van.
Structured data is niet alleen gunstig voor zoekmachines als Google, ook gebruikers hebben hier profijt van. Sommige structured data schema’s leveren namelijk visuele extra’tjes op in de zoekresultaten. Het voordeel: de zoekresultatenpagina oogt aantrekkelijker én het is eenvoudiger om de gewenste informatie te vinden. Als websitebeheerder kun jij daar je voordeel mee doen. Hoe dat precies zit, lees je verderop in dit artikel.
Welke vormen van structured data zijn er?
Er bestaan veel verschillende soorten structured data soorten. Tijdvooreensite neemt de meest gebruikte structured data schema’s met je door.
Local business
Met structured data voor local business geef je zoekmachines meer informatie over jouw bedrijf. Denk aan het adres van je onderneming, jouw openingstijden en telefoonnummer. Door deze mark-up in te vullen, kun je ervoor zorgen dat deze bedrijfsgegevens vaker naar voren komen in Google. Oók als je bijvoorbeeld (nog) geen Google Mijn Bedrijf pagina hebt aangemaakt. Local business structured data is gericht op fysieke vestigingen.
Evenementen
Ook evenementen kun je een mark-up geven. Dit is handig als je bijvoorbeeld concerten, workshops, proeverijen of congressen organiseert. Door evenement aan te duiden met Event structured data, kunnen deze in de zoekresultaten en zelfs via Google Maps getoond worden. Men ziet dan onder meer de naam van het event, de datum en de locatie.
Recepten
Wellicht de meest dankbare vorm van structured data is die voor recepten. Zoek je online naar een recept voor een klassieke appeltaart of Thaise curry? Dan krijg je direct een overzicht voorgeschoteld van een handjevol recepten inclusief smakelijke foto, bereidingsduur en beoordelingen. Dit is wat Google uitrolt na de zoekopdracht ‘recept tiramisu zonder ei’:
FAQ
Heb je een veelgestelde vragen-pagina? Dan is structured data voor FAQ zeker relevant. De vragen die aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker worden in dit geval getoond in de zoekresultaten. Door de vraag open te klappen, kan men direct het antwoord lezen zónder jouw website te bezoeken. Om te voorkomen dat de zoekresultatenpagina gedomineerd wordt door de FAQ van één partij, hanteert Google een maximum van 2 vragen per verrijkt resultaat. Tijdvooreensite zet de FAQ mark-up slim in door belangrijke landingspagina's te voorzien van relevante vragen en antwoorden (zie afbeelding 3).
Reviews
Het opmaken van reviews met structured data levert opvallende sterren op. De reviews kunnen betrekking hebben op een specifiek product of een onderneming. Het resultaat van deze mark-up is een gemiddelde score en het aantal beoordelingen. In onderstaand voorbeeld is de review mark-up van Trustoo te zien voor Tijdvooreensite. Niet verkeerd zo’n topscore van 9,8!
Vacatures
Openstaande vacatures kunnen ook voorzien worden van structured data. Door het toevoegen van de ‘Jobposting’ structured data komt jouw vacature terecht in Google for Jobs; een functionaliteit van Google waarmee vacatures in een speciaal kader binnen de zoekresultaten worden getoond. Dit levert jou extra exposure op en bovendien is deze feature van Google nog gratis ook.
Werkzoekenden zien onder meer de functietitel, locatie, plaatsingsdatum van de vacature, salarisindicatie en het type dienstverband. Bij interesse kan men doorklikken om de beschrijving van de job te lezen of om direct te solliciteren. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘theater vacatures amsterdam’? Dan krijg je onderstaand resultaat te zien:
Waarom worden mijn structured data snippets niet getoond?
Het is goed om te weten dat het toepassen van structured data niet per definitie beloond wordt met een aantrekkelijk visueel extra'tje, ook wel een rich snippet genoemd. Of een rich snippet wel of niet getoond wordt bij een webpagina in de zoekresultaten, ligt grotendeels in handen van Google. De zoekmachinegigant bepaalt per zoekopdracht of het tonen van rich snippets relevant is.
De voordelen van structured data voor websitebeheerders
Het toevoegen van structured data levert een aantal voordelen op voor jou als ondernemer met een website. Tijdvooreensite neemt de 3 belangrijkste voordelen van structured data met je door.
1. Een verhoogde doorklikratio
Het toepassen van structured data zorgt ervoor dat jouw zoekresultaat wordt voorzien van rich snippets zoals reviewsterren, afbeeldingen, FAQ’s of uitgelichte evenementen. Zoekresultaten met rich snippets bieden meer informatie dan reguliere zoekresultaten en vallen bovendien meer op. Dit zorgt er voor dat men sneller op jouw zoekresultaat zal klikken. Uit een Google case studie blijkt dat rich snippets de click-through-rate (CTR) met wel 20% kunnen verbeteren.
2. Efficiëntere crawlen en indexeren
Door gestructureerde gegevens te gebruiken, kun je zoekmachines helpen jouw website efficiënter te crawlen en te indexeren. Dit kan resulteren in een betere ranking in zoekresultaten.
3. Beter vindbaar voor voice search zoekopdrachten
Ook voor voice search biedt structured data een uitkomst. Dankzij gestructureerde gegevens is het voor Google Assistent en andere spraak assistenten eenvoudiger om bepaalde informatie op te lezen. Het vergroot ook de kans dat jouw website wordt weergegeven als een verrijkt resultaat, een veelgebruikte bron voor het beantwoorden van gesproken vragen.
Is structured data relevant voor SEO?
De implementatie van structured data heeft geen directe invloed op jouw positie in Google. Structured data geldt namelijk niet als een rankingfactor. Dit betekent dat een website mét mark-up niet per definitie altijd hoger wordt geplaatst dan een website zonder gestructureerde gegevens.
Toch is het toepassen van structured data wel degelijk relevant voor SEO. Je maakt jouw content immers begrijpelijker voor zoekmachines. Daarnaast is het een goede manier om de spotlight naar je toe te trekken in Google. Bepaalde mark-ups zorgen dat jouw website getoond wordt in carrousels of speciale onderdelen van Google, zoals Google for Jobs. Deze onderdelen staan vaak helemaal bovenaan of op een hoge positie in een afgekaderd blok. Je begrijpt dat dit jouw online vindbaarheid alleen maar ten goede komt.
Waar sommige mark-ups je een hoge positie opleveren, zorgen andere mark-ups meer voor extra zichtbaarheid. Bevat jouw zoekresultaat bijvoorbeeld een FAQ of een lijstje van evenementen? Dan neem je meer ruimte in beslag dan een gewoon zoekresultaat en duw je jouw concurrenten als het ware naar beneden. Jouw positie in zoekmachines verbeteren; dat is waar SEO om draait.
Eerder in dit artikel legden we uit dat rich snippets de click-through rate van je website aardig kunnen opschroeven. En laat de click-through rate (CTR) nu een belangrijke SEO-rankingfactor zijn. Wanneer de CTR van jouw pagina hoog is, is dit voor zoekmachines een teken dat jouw webpagina goed aansluit op de behoefte van de gebruiker en dat jij relevante content te bieden hebt. Bij soortgelijke toekomstige zoekopdrachten zal de zoekmachine jouw pagina (opnieuw) belonen met een goede positie.
Structured data toevoegen aan jouw website
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van structured data aan je website. De meeste website platformen zoals WordPress en Shopify passen structured data standaard toe of hebben plug-ins beschikbaar. Het toepassen van standaard structured is dan kinderspel.
Ben jij thuis in HTML-code en wil je zelf aan de slag? Dan dien je eerst te bepalen welke informatie jij wilt ‘markeren’ en of dit mogelijk is. Daarna kies je het type markup dat je wilt gebruiken. Er zijn verschillende schema's beschikbaar, zoals JSON-LD, Microdata en RDFa. Google raadt aan om JSON-LD te gebruiken vanwege de eenvoud en flexibiliteit.
Op de website Schema.org kun je de code vinden voor de gewenste mark-up. Tot slot voeg je de mark-up toe aan de broncode van je website. Wil je er zeker van zijn dat je geen foutje hebt gemaakt? Middels de Rich Result Test Tool controleer je of de mark-up goed geïmplementeerd is. Handig!
Welke modules van Tijdvooreensite hebben een markup?
De website templates van Tijdvooreensite zijn standaard voorzien van structured data. Daar hoef jij als klant voor Tijdvooreensite dus niets voor te doen. We gebruiken de mark-ups onder meer voor de contactgegevens (LocalBusiness), de nieuwsmodule en de FAQ.
Een goed vindbare website voor een scherpe prijs
Bij Tijdvooreensite maken we succesvolle websites. Websites die knap veel kunnen en optimaal zijn ingericht voor SEO. En dat voor een vriendelijk prijsje van €649 (eenmalig). Net wat jij als (startend) ondernemer nodig hebt. Een mooie site voor jouw B&B, horecazaak of yogastudio waarop jij jezelf kunt presenteren en waarmee je nieuwe klanten kunt binnenhalen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk ons complete websitepakket of vraag vrijblijvend een gratis demo aan. Onze demo geeft je een concreet idee van wat je kunt verwachten. Pas als je tevreden bent met de voorbeeld site, gaan we met elkaar in zee.
Terug naar overzicht