Juist gebruik van tags, categorieën en #hashtags
Het juiste gebruik van tags, categorieën en #hashtags houdt je website overzichtelijk en bevordert een goede positie in de zoekresultaten van Google. Bij onjuist gebruik stuur je bezoekers het doolhof in. En zodra bezoekers een doolhof vermoeden…
... zijn ze weg. Zonde!
Omdat we veel verkeerd gebruik van tags, categorieën en #hashtags zien, maken we in dit artikel helder wanneer je tags gebruikt en wanneer categorieën. Dat doen we aan de hand van onze super simpele kookboekformule. We vertellen je ook wat het nut is van #hashtags en waarom ze niet thuishoren op je website.
Gebruik de #hashtag op social media
We beginnen bij de #hashtag. Hashtags hebben een belangrijke functie op social media. De #hashtag is door Twitter geïntroduceerd om tweets te categoriseren en vindbaar te maken. Tweets gaan vaak over wat zich in de media afspeelt: het nieuws, een populair televisieprogramma, een bekend persoon. Een #hashtag is daardoor kort actueel. Denk aan: #Lowlands, #Zomergasten. Ook op Facebook, Linkedin, Instagram, Google+ en Pinterest kun je #hashtags gebruiken.
Hoe gebruik je de #hashtag voor je site?
Heb je een blog geschreven over een actueel onderwerp? Dan kun je een link naar je site plaatsen op social media en voor het belangrijkste trefwoord een # plaatsen. Heb je bijvoorbeeld iets te melden over dividendbelasting op het moment dat de kranten daar bol van staan? Dan kun je een pakkende tekst op social media plaatsen met #dividendbelasting en een link naar je website. Mensen die op social media zoeken op #dividendbelasting vinden dan jouw tekst en kunnen vervolgens doorklikken naar jouw website.
Gebruik #hashtags slim en voeg niet aan elk leuk woord een # toe. Een bericht als: eerste vakantiedag! #yes! #freedom #love #amsterdam staat misschien leuk en is interessant voor een paar vrienden maar voor je website en vindbaarheid doet het niets.
Tags en categorieën zijn belangrijk op je site
Kort door de bocht:
- Met categorieën maak je een overzichtelijke indeling van je content.
- Met tags zorg je ervoor dat je pagina wordt gevonden op trefwoorden.
Om dit te verduidelijken vergelijken we jouw website met een kookboek.
Misschien heb je niks met koken maar de vergelijking gaat je helpen om categorieën en tags op de juiste manier te gebruiken. Je hebt vast wel eens een kookboek bekeken. Wat vond je voorin? Wat vond je achterin? En wat stond er op de meeste pagina’s? Juist! Voorin: een overzicht van de hoofdstukken van het boek. Achterin: een index met ingrediënten. De pagina’s daartussen: allerlei recepten.
Stel dat je een lekker recept zoekt voor vanavond met groenten. Waar kijk je? Waarschijnlijk voorin bij de inhoudsopgave om te zien op welke pagina het hoofdstuk over groenten begint. Heb je toevallig een banaan die op moet? Dan zoek je achterin bij de b van banaan voor een lijstje met pagina’s waarop recepten met banaan staan.
Kookboek formule voor tags en categorieën
Als kookboek = website
- Hoofdstuk = categorie (bijvoorbeeld: groentegerechten)
- Ingrediënt = tag (bijvoorbeeld: banaan)
- Recept = webpagina (bijvoorbeeld: zuurkoolschotel met banaan)
- Alle pagina’s met recepten samen = content
Kun je deze formule nu toepassen op jouw website? Hoe ga jij jouw blog indelen? Bepaal een aantal categorieën om de content voor je blog in onder te brengen en kies zoekwoorden om op gevonden te worden als tags. Bedenk wanneer je bezig bent: een blogpost (recept) valt in principe onder één categorie (hoofdstuk) en kan meerdere tags (ingrediënten) hebben.
Houd bij het indelen van je kookboek eh… website in de gaten dat het totaal aantal categorieën beperkt blijft zoals bij een inhoudsopgave. Als je daarnaast vanuit je bezoeker blijft denken (Dus: Op welke manier zoekt jouw bezoeker naar informatie?) komt het met de indeling van je site helemaal goed.
Vindbaarheid door tags en categorieën
Wist je dat je bij Tijdvooreensite en sommige andere platformen voor het bouwen van een website tags en categorieën kunt gebruiken om de vindbaarheid van je website te bevorderen? Bij Tijdvooreensite kun je bijvoorbeeld aan elke categorie of tag een metadescription toevoegen. Ga naar ons artikel over het gebruik van metadescriptions als je wil weten wat een metadescription is en hoe je een goede maakt.
Ken je Tijdvooreensite nog niet? Wij bouwen voor 649 euro een gebruiksvriendelijke en vindbare website voor je.
Interessant! Doe mij een voorproefje van Tijdvooreensite
Terug naar overzicht