Waar moet een goede landingspagina aan voldoen? 10 tips!
Bij Tijdvooreensite krijgen we regelmatig de vraag hoe een perfecte landingspagina eruit ziet. Daar kunnen we heel kort over zijn: de perfecte landingspagina bestaat niet. Een landingspagina met de focus op sales zit namelijk anders in elkaar dan een SEO landingspagina. Er is dan ook géén one-size-fits-all plannetje om de ideale landingspagina te maken. Wat er wél is, zijn verschillende succes-elementen die jou helpen aan een goed ingerichte pagina that does the job. In dit artikel focussen wij op het doel converteren.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een webpagina die is opgezet met slechts één doel: bezoekers over laten gaan tot actie. Converteren, zoals marketeers dat zo mooi noemen. De focus ligt hierbij op één product of dienst. Bijvoorbeeld een managementboek of een 10- daagse meditatie cursus.
Over het algemeen is een landingspagina (ook wel bestemmingspagina genoemd) een op zichzelf staande webpagina, vaak speciaal gemaakt voor een marketing- of advertentiecampagne. Kenmerkend voor een landingspagina is het gebrek aan afleiding en de eenduidige boodschap. Waar je homepage fungeert als een rotonde met meerdere afslagen, is de landingspage een tunnel met één uitgang.
‘’Een landingspagina heeft een scherpe focus en is conversiegericht.’’
10 tips voor een ijzersterke landingspagina
Welke elementen mogen absoluut niet ontbreken op jouw landingspagina? Tijdvooreensite geeft je 10 tips:
- Ga voor focus
- Maak je header pakkend en specifiek
- Zorg voor een duidelijke call to action
- Vermijd keuzestress
- Gebruik korte formulieren
- Zorg voor social proof
- Houd rekening met mobiel
- Focus op de voordelen
- Zorg voor urgentie
- Toon een bedankpagina na de conversie
1. Ga voor focus
De ideale landingspagina is overzichtelijk en focust zich op één boodschap. Dit betekent dat de gehele pagina in het teken staat van je primaire doelstelling. Elimineer afleidingen en zorg voor een smooth customer journey. Widgets, navigatietabs of links naar relevante blogitems zijn prima op je homepage, maar horen niet thuis op een landingspagina. Dergelijke elementen zijn stuk voor stuk potentiële ‘ontsnappingsroutes’ die jouw bezoekers kunnen weghouden van het conversiedoel. Focus is key!
2. Maak je header pakkend en specifiek
De header is het eerste wat iemand ziet zodra hij of zij op de landingspagina landt. Na een blik op de header moet het direct duidelijk zijn waar de pagina over gaat. Wat valt er te halen? Een specifieke header is daarom essentieel. Daarnaast wil je natuurlijk ook de bezoeker triggeren om verder te scrollen, in de richting van die heilige bestelknop. De header moet specifiek en beknopt zijn, maar tegelijkertijd ook aantrekkelijk genoeg om de aandacht vast te houden. Gebruik eventueel een subheader om de boodschap uit de header te ondersteunen.
3. Zorg voor een duidelijke call to action
Een goede call to action (CTA) is onmisbaar op je landingspagina. Het is als het ware een expliciete instructie aan je bezoekers wat zij moeten doen. Deze instructie kan vanalles zijn: inschrijven voor een cursus, een whitepaper aanvraag of de aankoop van een product. Op onze homepage (zie afbeelding 1) staat een heldere CTA-button waarin we bezoekers motiveren om een gratis demo website aan te vragen.
Een call-to-action kan een op zichzelf staande knop zijn naar een andere pagina met een bestel- of aanmeldformulier. Het is belangrijk dat de CTA-knop een zekere aantrekkingskracht heeft. Zowel qua vormgeving als qua tekst. In dit artikel staan tips voor het maken van een kick-ass call to action.
4. Vermijd keuzestress
Idealiter heeft jouw landingspagina maar één doel. Wil je toch keuzemogelijkheden bieden, zorg dan dat één optie duidelijk de voorkeur heeft. Dit ‘trucje’ kom je veelvuldig tegen bij aanbieders van TV & internet, webhosting en zorgverzekeraars. Zij tonen bezoekers een overzicht van hun pakketten met daarbij de labels ‘’meest gekozen’’ of ‘’de beste keuze’’.
5. Gebruik korte formulieren
Lange formulieren met eindeloos veel invoervelden zijn een ware conversiekiller. Gebruik je een formulier op je landingspagina? Houd deze dan zo kort mogelijk. Vraag alleen naar de echt noodzakelijke gegevens. Kijk eens naar welke gegevens je kunt samenvoegen in één veld en plaats de eenvoudig in te vullen velden (zoals naam en e-mail) bovenaan. Een kort formulier werkt drempelverlagend wat een positieve invloed op de conversie kan hebben.
6. Zorg voor social proof
Het inzetten van ‘social proof’ is een bekende truc in de marketingwereld om bezoekers over de streep te trekken. Het idee is dat je door het presenteren van (positieve) meningen van eerdere klanten of experts, hen overhaalt om jouw product te kopen. Een tevreden klant is immers het beste visitekaartje. Middels externe bevestiging (géén gevalletje wij van WC-eend adviseren..) laat je de meerwaarde van je product te zien en neem je onzekerheden weg. En als anderen hun vertrouwen over jouw onderneming uitspreken, moet dit haast wel betekenen dat je betrouwbaar bent.
Sociale bewijskracht kun je op meerdere manieren terug laten komen op je landingspagina. Bijvoorbeeld door het tonen van testimonials, logo’s van klanten of case studies. Wees hierbij kritisch op de geloofwaardigheid. Zorg ervoor dat klantreviews zo authentiek mogelijk zijn. Op de website van Power of Storytelling is te zien hoe je social proof succesvol inzet (zie afbeelding 2).
7. Houd rekening met mobiel
Steeds meer bezoekers komen via hun smartphone voor het eerst in aanraking met een website. Dikke kans dat ook jouw site veelal mobiele bezoekers trekt. Door het kleinere schermformaat van smartphones, is het belangrijk om meteen met de deur in huis te vallen. Dit doe je door al above the fold de belangrijkste boodschap neer te zetten. De term 'above the fold' verwijst naar de content die direct zichtbaar is als je de pagina opent. Het bovenste gedeelte van een webpagina dus. Zodra je scrolt, ga je het gedeelte 'boven de vouw' voorbij.
Zorg dat in één oogopslag duidelijk is wat men op de pagina kan vinden en trigger de bezoeker om verder te lezen.
8. Focus op de voordelen
Het is aan jou om de bezoeker te overtuigen jij dé oplossing hebt voor zijn of haar probleem. Dit kun je doen door de voordelen van jouw product of dienst te benoemen. Ga in op welke problemen jij bij de bezoeker wegneemt. Door te focussen op de voordelen in plaats van productkenmerken, speel je beter in op de emotie van je bezoekers.
9. Zorg voor urgentie
Waarom zou iemand nú op de bestelknop klikken en niet morgen of volgende week? Een weekje later die conversie binnenhalen klinkt niet als een big deal. Maar we weten allemaal: van uitstel komt afstel. De kans is nu eenmaal erg klein dat iemand op een later moment de landingspagina heropent om zijn aankoop af te ronden. Ongeacht de hoge unicorn-factor van je product. Geef daarom een reden om direct tot actie over te gaan. Bekende trucjes zijn het creëren van schaarste (‘’nog een beperkt aantal exemplaren te koop!’’) en het instellen van een tijdslimiet.
10. Toon een bedankpagina na de conversie
Zorg dat je bezoeker na de conversie niet van een koude kermis thuiskomt. Na een aankoop wil je immers bevestigd worden in je keuze. Daarnaast verwacht je wat meer informatie over de aankoop die je zojuist hebt gedaan. Wat zijn de vervolgstappen? Wat kan ik doen als ik toch niet tevreden ben? Al dit soort zaken kun je verwerken in je bedankpagina.
Tevens leent de bedankpagina zich uitstekend voor upselling of cross-selling. Heeft de klant zich aangemeld voor een basiscursus fotografie? Dan kun je hem of haar alvast warm maken voor de vervolgcursus.
Hoe krijg ik mijn landingspagina vindbaar in Google?
Met de bovenstaande tips in je achterhoofd heb je de tools in handen om een kick-ass landingspagina te maken. Een pagina die converteert als een tierelier. Althans, dat is natuurlijk de bedoeling. Maar hoe zit het met de vindbaarheid? Want moet een pagina niet veel tekst hebben met relevante keywords om goede posities te scoren in Google? Dit is precies waar conversie en SEO met elkaar botsen.
Wie een conversiegerichte landingspagina heeft, kan daarom het beste een ander middel inzetten. Middels SEA (zoekmachine adverteren) breng je jouw landingspage tegen betaling op een toppositie in de zoekmachines. Op deze manier is de pagina goed vindbaar in Google zonder zijn beknoptheid en conversiegerichtheid te verliezen. Voor een optimale slagingskans zorg je ervoor dat de advertentieteksten nauw aansluiten bij de landingspagina. In dit artikel lees je meer over adverteren in Google. Wil je jouw bestemmingspagina toch SEO-proof maken? Check dan deze 10 tips voor een goede organische vindbaarheid.
Terug naar overzicht