Wat is een sitemap en hoe maak ik deze?
De kans is groot dat je de term wel eens uit de mond van een webbouwer hebt horen komen: sitemaps. In het kort is het een soort plattegrond van een website. In dit blog vertelt Tijdvooreensite wat een sitemap precies is, waar het voor dient en natuurlijk hoe je een sitemap maakt. We kunnen je alvast verklappen dat het maken van zo’n plattegrond een fluitje van een cent is (Echt!).
In dit item bespreken we de volgende zaken:
- Wat is een sitemap?
- Twee soorten sitemaps
- Snel navigeren met de HTML-sitemap
- De sitemap en zijn SEO-voordelen
- Hoe maak je een HTML-sitemap?
- Een XML-sitemap als hulpje voor Google
- Een XML-sitemap maken en indienen bij Google
- Jouw sitemap indienen via de Search Console
Wat is een sitemap?
Bij een plattegrond van een stad of pretpark kun je je vast wel een voorstelling maken. Maar een plattegrond van een website? Dat klinkt nogal vaag. Een sitemap bevat in feite een lijst van alle pagina’s van jouw website. De sitemap wordt om deze reden ook vaak vergeleken met de inhoudsopgave van een boek. Kijk, nu komen we ergens. De sitemap maakt de website inzichtelijk en is tevens goed voor SEO. Deze voordeeltjes bespreken we hieronder wat uitgebreider.
Twee soorten sitemaps
Er bestaan twee soorten sitemaps. Eentje voor websitebezoekers (HTML-sitemap) en een variant die puur en alleen bestemd is voor de ‘ogen’ van zoekmachines als Google (XML-sitemap). We zullen de verschillende sitemaps allebei kort toelichten.
Snel navigeren met de HTML-sitemap
De HTML-sitemap is bedoeld om jouw websitebezoekers een overzicht te geven van alle pagina’s op je website. Het is als het ware een plattegrond die mensen kunnen raadplegen, maar dan zonder plaatjes of legenda. Deze variant van de sitemap is vooral zinvol als je veel pagina’s hebt. Waar hebben we het dan over? Nou, denk dan aan 100+ pagina’s. Zoveel pagina’s kun je nu eenmaal niet opnemen in je menu of footer. In dat geval kan een HTML-sitemap een uitkomst bieden.
De sitemap en zijn SEO-voordelen
Indirect kan een HTML-sitemap ook een positieve invloed hebben op je online vindbaarheid. Wanneer bezoekers de sitemap raadplegen, zullen zij sneller de gewenste informatie vinden. Is een potentiële klant op zoek naar een specifieke productpagina? Dan is de weg via de sitemap wellicht een stuk sneller dan dat iemand de hele website afspeurt. En wie niet binnen een paar kliks de juiste informatie vindt, verlaat de website. De sessieduur en het bouncepercentage (het percentage bezoeken waarbij bezoekers slechts één pagina bekijken) wegen mee in de rangschikking van de zoekresultaten.
Nog een SEO-voordeel van de sitemap is dat zelfs de pagina's die ver zijn weggestopt, geindexeerd kunnen worden. Dankzij de sitemap heeft elke pagina namelijk minimaal één link die naar hen verwijst.
Hoe maak je een HTML-sitemap?
Je zou maar handmatig een overzicht in elkaar moeten flansen van ál jouw webpagina’s. Thank God kun je jouw late avonduurtjes beter spenderen dankzij de sitemap generator tools die op het internet te vinden zijn (o.a. My Sitemap Generator). Met één druk op de knop rolt de tool een complete HTML-sitemap uit. Een kind kan de was doen. Voor WordPress zijn er diverse plugins beschikbaar om eenvoudig een HTML-sitemap op te zetten. Goede voorbeelden zijn WP Sitemap Page en Simple Sitemap.
Klus geklaard? Dan kun je een link naar de sitemap in de footer van jouw website plaatsen.
Een XML-sitemap als hulpje voor Google
Naast de HTML-sitemap is er nog een andere variant. De XML-sitemap is een lijst van linkjes naar al jouw pagina’s voor zoekmachines. Geen leesvoer voor bezoekers dus! In afbeeling 1 zie je een sitemap voorbeeld.
Het wordt gezien als een hulpmiddel voor Google om websites te indexeren, met de nadruk op ‘hulpmiddel’. De sitemap zorgt niet per definitie dat je jouw website sneller of volledig geïndexeerd wordt. Dit neemt niet weg dat de XML-sitemap jouw vindbaarheid ten goede kan komen. Naast linkjes toont de sitemap ook wanneer de pagina voor het laatst is bijgewerkt en hoe belangrijk deze is t.o.v. andere webpagina’s.
Een XML-sitemap maken en indienen bij Google
Een XML-sitemap maken is zeker niet verplicht, maar het wordt door Google zeer op prijs gesteld. En wie wil nu geen wit voetje halen bij deze zoekmachinegigant? De meeste content management systemen genereren geheel automatisch een XML-sitemap, óók het CMS van Tijdvooreensite. Daar heb je eigenlijk geen werk aan dus. Het enige wat je moet doen is het volgende intypen in jouw internetbrowser:
jouwdomeinnaam/sitemap.xml (bijvoorbeeld ‘tijdvooreensite.nl/sitemap.xml’)
Heb je een WordPress website? Dan biedt de Yoast (SEO) plugin een uitkomst.
Jouw sitemap indienen via de Search Console
Nadat de sitemap is aangemaakt, moet je Google hiervan op de hoogte brengen. Het doorgeven van de sitemap doe je in de Google Search Console bij het tabje Sitemaps (zie afbeelding 2). We nemen alle stappen met je door:
- Log in bij de Search Console. Heb jij nog geen account voor deze tool? Ga dan snel naar dit artikel voor een stappenplan.
- Ga naar Sitemaps aan de linkerkant van het scherm.
- Maak vervolgens de URL van de sitemap compleet door simpelweg ’sitemap.xml’ te typen.
- Druk op de verzenden-knop. Klaar is Kees!