Een goed CMS? De contentmanager aan het woord
Contentwat? Contentmanagementsysteem! Een gelukkig fenomeen voor iedereen die makkelijk z'n website wilt bijwerken zonder geploeter in HTML. Contentmanagementsystemen komen in vele maten en vormen. Waar moet je op letten bij de keus voor een CMS?
Hoe werkt een CMS?
Een CMS is een softwaretoepassing waarmee je op eenvoudige wijze content kunt presenteren in de stijl van je website. Jij voert als gebruiker aan de ene kant je teksten en plaatjes in, het CMS spuugt dat er aan de andere kant in de juiste lay-out weer uit.
Wat moet een CMS kunnen?
Een goed CMS maakt het mogelijk dat je je complete website kunt beheren zonder de hulp van je webbouwer. Wanneer je regelmatig pagina's, nieuws of fotoalbums wilt bijwerken is een veelzijdig CMS onontbeerlijk. Een beetje een CMS maakt het volgende mogelijk:
Pagina's aanmaken
In een CMS moet je oneindig (sub)pagina's kunnen aanmaken. Als het design of template van je website het toelaat moet je kunnen kiezen uit verschillende paginasoorten. Betreft het een nieuwsitem of een gewone tekstpagina? Wil je het blok rechts aan of uit? Als het CMS je die keus geeft, zit je goed. Ook belangrijk: dat je overzicht kunt houden over je aangemaakt pagina's. In WordPress is dit bijvoorbeeld lastig; bij meer dan tien pagina's zie je al snel door het bos de bomen niet meer.
Menu beheren
Je pagina's wil je een plaats kunnen geven in het menu. Bij het ene CMS gaat dat makkelijker dan bij het andere. Het werkt prettig wanneer je op één en dezelfde plek pagina's kunt maken, vullen en verplaatsen. Dat kan bijvoorbeeld in Sweet CMS. In WordPress zit menubeheer weer een paar stappen verder, en is alleen beschikbaar wanneer je de juiste rechten hebt.
Teksten schrijven
Hoe veelzijdig ook je template, de fijne opmaak van je teksten komt op jou aan. Je moet makkelijk koppen kunnen toekennen (onontbeerlijk voor SEO), intern en extern linken, tabellen invoegen, enzovoorts. Een goede teksteditor is uitgebreid - en tegelijkertijd rustig en overzichtelijk. En nog een onmisbare: slaat automatisch op! Gelukkig bieden de meeste systemen een prima editor. De ongemakkelijke website-editor van WIX vormt hierin de uitzondering.
Beeld beheren
Veel websites zijn voorzien van sliders of vaste beeldblokken. Een goed CMS geeft je de mogelijkheid om afbeeldingen die een vaste positie hebben, toe te voegen via de pagina-instellingen. Heb je een fotoalbummodule, dan wil je via het CMS albums kunnen aanmaken en voor elk album afzonderlijk foto's uploaden. Afbeeldingen of video's die je incidenteel in je tekst wilt gebruiken moet je via de teksteditor kunnen toevoegen, waarbij je ook nog iets wilt kunnen zeggen over de positie en de witruimte rondom het plaatje.
SEO
Google is bepalend voor het succes van je website, en dus moet je CMS alle mogelijkheden bieden om te optimaliseren voor zoekmachines. Hieraan schort het in sommige systemen nog wel eens. WIX was lange tijd dramatisch voor SEO. WordPress daarentegen blinkt wel uit in SEO, maar de credits daarvoor gaan naar de Yoast SEO plug-in, een onmisbare tool voor SEO copywriters. Het CMS van Sweet heeft ook alles in huis om je website te optimaliseren. Alt-tags, linktitles, metadescriptions: alles heeft z'n plek. En ook: redirecting, iets waarvoor je in WordPress eerst weer een plug-in moet installeren.
Formulieren en auto-antwoorden
Een contactformulier is vaste prik in de meeste websites. In de ideale wereld kun je de velden van contact- of afsprakenformulieren zelf beheren via het CMS. In elk geval moet je de inhoud van je reply kunnen wijzigen: dat is de webpagina of pup-up die verschijnt wanneer iemand succesvol (of niet) het formulier heeft ingevuld.
Extra modules
Wanneer je een websitepakket hebt met veel extra modules is het belangrijk dat je deze direct vanuit het CMS kunt beheren zonder dat je je daarvoor in het zweet hoeft te werken. Een goed CMS laat duidelijk zien waar je je verschillende modules beheert: hier zitten je pagina's, hier is je FAQ, je testimonials, partners, blogitems, nieuws, enzovoorts. Ook je footer en contactgegevens moeten direct toegankelijk zijn vanuit het CMS.
Social Media
Voor de populariteit van je website zijn social media heel belangrijk. Een goed CMS, zoals Sweet, laat je de koppelingen met je sociale media zelf beheren. In Sweet kun je bovendien in je contactpagina direct koppelen met Google Mijn bedrijf (voorheen Google Places), wat heel nuttig is voor SEO.
Gebruikersinstellingen
Behalve dat een CMS je de inhoud van je website laat beheren, is het ook prettig wanneer je bij de knoppen kunt die over de technische kant van het CMS of je website gaan. Kun je zelf gebruikers aanmaken met verschillende rechten? Is er een mogelijkheid om de Google Analytics of Adwords conversiecode toe te voegen? En kun je een favicon uploaden of je website under construction zetten? Als dat allemaal kan is je CMS goed op orde.
Gebruiksgemak!
Je moet geen techneut hoeven te zijn om je website te kunnen bijwerken. Een goed CMS geeft zelfs de grootste digibeet een kans. Het komt allemaal neer op gebruiksgemak: hoe intuïtief is de beheeromgeving? Zit alles op de plek waar je het kan verwachten? WordPress is zeer uitgebreid en biedt een eindeloos scala aan plug-ins en tools, maar juist daarom is de beheeromgeving onoverzichtelijk geworden. WIX geeft je de kans om direct in de lay-out van je pagina aan de gang te gaan, maar je mogelijkheden zijn beperkt en je moet vaak schakelen tussen voor- en achterkant. Sweet CMS van Tijdvooreensite vinkt voor het grootste deel de belangrijkste punten aan: het is overzichtelijk, compleet en vooral erg gebruiksvriendelijk. Het heeft niet de gelikte plug-ins van WordPress, maar die zijn niet nodig. Een goed CMS moet makkelijk maken waar het voor bedoeld is: content managen.
Ik zou wel graag een demo willen van jullie CMS
Terug naar overzicht