Wat te kiezen: een open source of closed source CMS?
Je wilt een nieuwe website of webshop starten en hebt al diverse internetbureau’s op het oog. Allemaal professionele jongens. De een heeft meer expertises dan de ander of hanteert vlijmscherpe prijzen waar je haast wel ‘ja’ op móet zeggen. Verschillen kunnen ook zitten in het gebruikte contentmanagementsysteem (CMS). Geen onbelangrijk aspect, wat deze keuze heeft gevolgen voor het dagelijkse beheer van je site. In dit blog duiken we in de verschillen tussen een open source CMS en closed source CMS.
Closed source VS open source in het kort
Een closed source CMS wordt door een webbureau ontwikkeld en beheerd. De broncode is niet openbaar. Je moet geld betalen om de software te kunnen gebruiken (licentiefee). Na betaling ben je géén eigenaar van de broncode van je website/webshop. Bekende voorbeelden van closed source CMS’en zijn Shopify, DynamicWeb en Squarespace.
Een open source CMS is openbaar en voor iedereen gratis te downloaden. Een community van softwareontwikkelaars werkt continue aan de broncode om de software uit te breiden en te verbeteren. Bekende voorbeelden van open source software zijn WordPress, Joomla, Umbraco en Drupal.
Het gebruik van een gesloten source CMS
Een closed source CMS is gebouwd door je eigen webbouwer. Dit contentmanagementsysteem is dus uniek. De broncode is niet openbaar en de ontwikkelaar bepaalt zelf wat de software wel en niet kan. Om de closed software te gebruiken, betaal je eenmalig voor een licentie of een vast geldbedrag per maand. Tijdvooreensite zet de grootste voordelen van een commercieel CMS op een rij:
- Verantwoordelijkheid ligt bij de maker;
- Je hebt een vast aanspreekpunt;
- Zeker van goede support;
- Wordt vaak als gebruiksvriendelijk ervaren;
- Software is vaak veiliger dan bij een open source CMS;
- Schone code wat de snelheid ten goede komt.
Het fijne aan een closed source CMS is dat je als afnemer altijd een centraal aanspreekpunt hebt. Voor problemen bel of mail je simpelweg de supportafdeling van de ontwikkelaar. Zij kennen het systeem van binnen tot buiten. De kans is dus groot dat je in een mum van tijd weer lekker verder kan met je website. Daarbij hoef je je niet druk te maken over bugs en eventuele updates. Deze verantwoordelijkheid ligt geheel bij de bouwer van het gesloten contentmanagementsysteem. Een tweede voordeel is de veiligheid. Omdat de broncode niet inzichtelijk is, wordt een website met een closed source CMS een stuk minder snel misbruikt. Daarbij draait er een beperkt aantal websites op de software wat het geen aantrekkelijk doelwit maakt voor hackers. Naast voordelen brengt het gebruik van een commercieel CMS ook enkele nadelen met zich mee.
Nadelen van een closed source CMS
- Afhankelijk van de ontwikkelaar;
- Updatefrequentie ligt lager dan bij een open source CMS;
- Je betaalt direct aan de deur (licentiekosten).
Met een commercieel CMS onder de arm heb je een afhankelijke relatie tot de maker. Kan of wil deze partij de software niet meer ondersteunen, dan kun je niet zomaar overstappen naar iemand anders. Je bent namelijk géén eigenaar van de broncode en er is geen andere webbouwer met hetzelfde contentmanagementsysteem. Wie niet wil vastzitten aan één bepaalde ontwikkelaar, kan kiezen voor een open source software.
Een open source CMS voor het beheer van je website
Bij een open source CMS is de broncode gewoon voor iedereen op het internet te vinden. Je mag de broncode van het CMS downloaden en aanpassen. Zo zijn de codes van WordPress online te vinden waardoor WordPress continu wordt uitgebreid door programmeurs. Er is als het ware een community die ervoor zorgt dat de software naar behoren werkt en steeds een stukje beter wordt. Dit gebeurt veelal op vrijwillige basis.
Voordelen van open source software
- Je bent onafhankelijk van ontwikkelaar/internetbureau;
- De software is altijd in ontwikkeling;
- Lage kosten of zelfs gratis te gebruiken;
- Veel personalisatiemogelijkheden door plug-ins en customize opties;
- Fouten in de software komen snel aan het licht.
De meeste mensen kiezen voor een open source software vanwege het aantrekkelijke prijskaartje. De software is van iedereen, dus eigenlijk kan niemand hier geld voor vragen. Bepaalde extra’s zoals een theme of plug-in kan daarentegen wél geld kosten. Een ander groot voordeel is dat je niet vastzit aan één ontwikkelaar of webbureau. Wil je om de een of andere reden van deze partij af of houdt de webbouwer het voor gezien? Dan hop je zonder gedoe met je CMS én complete website verder naar iemand anders.
Bij Tijdvooreensite zien we dat open contentmanagementsysteem vaak de hemel in geprezen worden. Mede door de sterke associatie met ‘goedkoop’. Echt 100% gratis is een open source CMS vaak niet. De broncode mag dan wel gratis beschikbaar zijn, zaken als hosting, domein en uitgebreide modules kosten geld. Daarbij heb je nog de keuze uit bestaande (gratis) themes en een maatwerk website waarbij het design from scratch speciaal voor jou wordt gemaakt. In het laatste geval betaal je geld aan de webbouwer. Om een goede keuze te maken voor jouw toekomstige CMS, is het belangrijk op de hoogte te zijn van zowel de voordelen als de nadelen van een open source CMS. We zetten de belangrijkste op een rij.
Nadelen van open source software
- Verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Je moet zelf updates uitvoeren;
- De plug-ins niet altijd even betrouwbaar;
- De software is open voor iedereen, dus óók voor hackers
- Een overvloed aan (onveilige) plug-ins die elkaar kunnen tegenwerken;
- Niet één vast aanspreekpunt;
- De grote vrijheid als beheerder kan tegen je werken.
Dat iedereen continu de broncode kan tweaken, is natuurlijk mooi, máár dit betekent ook dat de tech-beunhazen en hackers aan de broncode kunnen rommelen. Mensen met slechte bedoelingen kunnen bijvoorbeeld plug-ins met virussen ontwikkelen met alle gevolgen van dien. Het tweede grote nadeel is dat je in veel gevallen geen vast aanspreekpunt hebt. Loop je tegen een probleem aan? Dan zul je via de online community de oplossing moeten vinden. In het geval van een maatwerk website kun je (tegen betaling) bij de webbouwer aankloppen voor hulp. Tot slot wordt vaak beweerd dat je geen onderhoud hoeft te plegen aan een open course CMS. Dit wordt immers gedaan door duizenden enthousiaste ontwikkelaars. Fout! Plug-ins moeten regelmatig, soms wekelijks, worden geüpdatet. Die verantwoordelijkheid ligt helemaal bij jezelf. Daarbij kan het voorkomen dat wanneer je een plug-in update naar de nieuwste versie, een andere plug-in het ineens niet meer doet. Je kunt je voorstellen dat dit enige frustratie op kan wekken.
Kiezen tussen een closed en open source CMS
Het juiste contentmanagementsysteem kiezen valt nog niet mee. Aan elk soort CMS kleven veel voor- en nadelen. Houd daarbij in gedachten dat het ene ccontentmanagementsysteem de ander niet is. Waar Umbraco zeer gebruiksvriendelijk en veilig is, geldt dat voor een ander open source CMS wellicht niet. Hetzelfde geldt voor gesloten website beheer systemen. Wie écht een weloverwogen keuze wil maken, doet er goed aan bij diverse partijen informatie te winnen. Op deze manier ben je zekerder van een objectieve blik. Breng ook goed al je wensen in kaart. Wat moet het CMS in jouw geval kunnen? Hoe meer wensen je hebt, hoe meer functionaliteiten het CMS moet hebben. Iemand die alleen wil bloggen over zijn backpack avonturen in Australië, heeft over het algemeen minder functionaliteiten nodig dan een ondernemer in de e-commerce.
Wat voor CMS heeft Tijdvooreensite?
Wij vonden bekende open source CMS’en niet gebruiksvriendelijk genoeg. Daarom besloten we ruim 10 jaar geleden ons eigen contentmanagementsysteem te ontwikkelen: Sweet. We wilden een systeem bouwen dat gemakkelijk is in gebruik en alle tools biedt die je nodig hebt om je website optimaal te vullen met alle soorten content. Op dit moment zitten we al in Sweet 5.0 en gebruiken meer dan 500 ondernemingen ons CMS. Benieuwd naar hoe onze klanten het CMS ervaren? In onze reviews komen woorden als ‘gebruiksvriendelijk systeem’ en ‘makkelijk te onderhouden’ veelvuldig voorbij. See for yourself!
Meer weten over Sweet Ik wil een demoversie ontvangen
Terug naar overzicht